Zaparkujesz w wyznaczonym miejscu albo zapłacisz karę. Gdańsk bierze się za hulajnogi

(Fot. Pixabay.com)

Urzędnicy z Gdańska dogadali się z operatorami hulajnóg „na minuty”. Już od 1 maja wszyscy użytkownicy tego typu pojazdów będą musieli parkować je wyłącznie w wyznaczonych miejscach, inaczej czekać ich będzie kara. Na początek zmiany dotyczą ścisłego centrum i pasa nadmorskiego.

Od maja użytkownicy hulajnóg, którzy wjadą na obszar Głównego Miasta czy pasa nadmorskiego, nie będą mogli zaparkować wynajętej hulajnogi byle gdzie. Na plagę utrudniających przejście jednośladów narzekali mieszkańcy i turyści, bo pojazdy były zostawiane dosłownie wszędzie, więc teraz wszystkie hulajnogi będą musiały stać na parkingu.

Z początkiem nowego miesiąca wchodzą w życie ustalenia, które zapadły po spotkaniach urzędników z operatorami czterech – czyli wszystkich działających w Gdańsku – firm wynajmujących pojazdy przez aplikacje.

PONAD 100 NOWYCH PARKINGÓW

– Wspólnie z operatorami rozmawialiśmy o tym, jak naszą przestrzeń publiczną zabezpieczyć przed hulajnogami, które są często porzucane. Ustaliliśmy, że w trzech kluczowych częściach miasta, czyli na Głównym Mieście, w Centralnym Paśmie Usługowym i w pasie nadmorskim zostaną wprowadzone parkingi obligatoryjne, czyli parkingi, w których użytkownik będzie musiał zostawić hulajnogę. Operator, ustawiając hulajnogi, również będzie musiał skorzystać z wyznaczonych miejsc – mówi Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej.

Zgodnie z nowymi regulacjami w różnych częściach miasta wyznaczonych zostało ponad 100 nowych parkingów dla hulajnóg.

(Fot. Radio Gdańsk/Bartosz Stracewski)

– Wspólnie z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni postanowiliśmy wyznaczyć dodatkowych 110 lokalizacji, w których hulajnogę będzie można łatwiej znaleźć i łatwiej zaparkować. W Gdańsku mamy obecnie 350 takich lokalizacji. Parkingi zostały już wymalowane i cały system ruszy z początkiem maja. W swoich aplikacjach operatorzy przygotowali informacje oraz nową mapę i nowe wskazówki, w jaki sposób korzystać z hulajnóg – mówi Łukasz Kłos. – W przyszłości będziemy pracować nad tym, żeby powiększać strefy z obligatoryjnymi parkingami. Testujemy nowe rozwiązania, a jesienią zrobimy podsumowanie, wówczas będziemy decydować o kolejnych krokach – dodaje Kłos.

OPERATORZY: „BĘDZIEMY W 100 PROC. GOTOWI”

Użytkownicy pojazdów, które pobierane lub parkowane są na terenie objętym zmianami, lada dzień będą otrzymywać powiadomienia o nowych zasadach. Operatorzy hulajnóg zapewniają, że ich systemy są już gotowe i 1 maja działać będą na nowych zasadach.

– Z naszej strony możemy zagwarantować, że od początku maja będziemy w 100 procentach gotowi, aby działać zgodnie z nowymi regulacjami. Komunikacja z miastem jest kluczem do tego, żeby w przyszłości takie rozwiązania promować – mówi Michał Paprocki reprezentujący firmę Dott.

– Od kiedy rozpoczęliśmy nasze usługi w Gdańsku, edukujemy użytkowników, jak poprawnie parkować i poruszać się po mieście. Jesteśmy gotowi na wprowadzenie nowych regulacji od 1 maja – zapewnia Marta Wróbel z firmy Tier.

Oznacza to, że od nowego miesiąca nie będzie możliwe zakończenie wynajmu poza strefami parkingowymi. Poza nimi nie da się również uruchomić hulajnogi, a za porzucenie włączonego urządzenia naliczane będą kary przewidziane w regulaminie każdego z operatorów.

STREFY BEZ HULAJNÓG

Urzędnicy nie wykluczają, że dalszym ograniczeniom może podlegać też kwestia stref, do których hulajnogi „na minuty” nie będą miały wjazdu. Takie rozwiązanie działa np. na molo w Sopocie, testowane było też w czasie Jarmarku św. Dominika. W tym roku czerwona strefa może objąć też ul. Długą i Długi Targ, a zakaz obowiązywać może przez cały sezon wysoki. W tej sprawie nie zapadły na razie żadne wiążące decyzje.

Bartosz Stracewski/mm

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj