Rozpoczyna się ogólnopolski konkurs dla nauczycieli, którzy mają kreatywne pomysły na prowadzenie edukacji medialnej w swojej szkole. Chętni mogą stworzyć scenariusz zajęć lub dedykowany projekt i wygrać 30 tys. złotych. Łączna pula nagród to 70 tys. zł.
Inicjatywa Centrum Edukacji Medialnej ma zachęcić nauczycieli do zaangażowania się w kreatywną realizację zapisów programu nauczania medialnego w szkołach, spopularyzować i wypromować wiedzę o mediach, a także wesprzeć uczniów w świadomym i krytycznym odbiorze treści w środkach masowego przekazu. Jest skierowany do pedagogów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Zadanie polega nie tylko na stworzeniu ciekawych koncepcji, ale przede wszystkim udokumentowane przeprowadzenie zajęć w placówce przez przygotowanie filmu, prezentacji multimedialnej, fotoreportażu lub konspektu. Najciekawsze z tych ostatnich zostaną wydane w 2024 roku. Powstała publikacja ma stanowić inspirację dla innych nauczycieli i wsparcie dydaktyczne w realizacji zajęć.
– Edukacja medialna powinna towarzyszyć nam przez całe życie i być prowadzona permanentnie już od najmłodszych lat: w rodzinie, w szkole. W tym ujęciu to działanie zmierzające do wyposażenia dzieci i młodzieży w kompetencje medialne, nauka świadomego i krytycznego posługiwania się mediami. Brak jednoznacznej i spójnej koncepcji edukacji medialnej w szkole powoduje, że należy w większym stopniu skupić się na rozwijaniu praktycznych umiejętności w obszarze korzystania z mediów, również tych cyfrowych. Odpowiedzią na tę potrzebę jest między innymi organizowany przez nas konkurs – tłumaczy dr Paulina Prędotka, dyrektor Centrum Edukacji Medialnej.
MOŻNA WYGRAĆ 30 TYSIĘCY ZŁOTYCH
Jury będzie oceniać prace według następujących kryteriów: innowacja pedagogiczna i kreatywność, technika i jakość prezentacji, skala i zasięg przeprowadzonych zajęć edukacyjnych, ewaluacja projektu i kompletna realizacja od fazy pomysłu po rezultat końcowy. Główną nagrodą jest 30 tysięcy złotych, a łączna pula nagród wynosi 70 tysięcy złotych. Szczegóły i regulamin można znaleźć >>>TUTAJ. Pytania w sprawie konkursu należy kierować pod adres e-mail: konkurs@cempolska.pl lub telefonicznie pod numerem 509 661 131.
Działania konkursowe powinny przebiegać w dwóch fazach: planowania (do 31 maja 2023 roku) i realizacji (do 26 października 2023 roku) projektu. Zwieńczeniem konkursu będzie uroczysta gala połączona z częścią konferencyjną w grudniu 2023 roku, podczas której nastąpi nagrodzenie laureatów.
WALCZĄC Z FAKE NEWSAMI
Organizatorem konkursu jest Centrum Edukacji Medialnej, które stanowi miejsce nauki o mediach, a w szczególności o tym, jak odróżniać informacje prawdziwe od fałszywych. Skupia się na rozwijaniu w Polsce edukacji medialnej oraz ukazywaniu sposobów walki z fake newsami i dezinformacją. Funkcjonuje w trzech obszarach: interaktywnej wystawy składającej się dziesięciu stref edukacyjnych, strony internetowej z konspektami lekcji na temat edukacji medialnej dla nauczycieli i uczniów oraz rozwijaną bazą wiedzy o specjalnych wydarzeniach, jak konferencje, szkolenia czy dyskusje panelowe.
Konkurs objęła patronatem Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
oprac. MarWer