Polska jest coraz częściej postrzegana jako dobre miejsce na lokowanie biznesu, jako atrakcyjny i solidny partner biznesowy. Również przez firmy koreańskie. Świetną okazją do budowania i zacieśniania relacji biznesowych między polskimi i koreańskimi przedsiębiorstwami był zorganizowany przez Port Gdańsk „Business Mixer 2023”, międzynarodowa konferencja, która miała miejsce w Seulu w dniach 27-28 kwietnia.
Korea Południowa jest wiodącym inwestorem zagranicznym w Polsce, działa tu blisko 550 przedsiębiorstw z kapitałem koreańskim. To stawia Republikę Korei na drugim miejscu, po USA, wśród największych pozaeuropejskich inwestorów. Na koniec 2020 r. wartość wszystkich południowokoreańskich inwestycji w Polsce wyniosła 3,06 mld euro. Koreańscy przedsiębiorcy inwestują w projekty typu greenfield, wdrażając w Polsce nowoczesne technologie i własny know-how. Stali się kluczowym dla wielu polskich branż inwestorem i solidnym partnerem w rozwoju innowacyjności. Przedsiębiorcy z Korei najczęściej wybierają Polskę na lokalizację zaawansowanych procesów z obszaru elektromobilności, branży energetycznej i transportowej.
BRAMA DLA RYNKÓW
Port Gdańsk sprawdza się w roli pośrednika. Jest dla Azji morską bramą do rynków Europy Środkowo-Wschodniej, najdynamiczniej rozwijającego się regionu Unii Europejskiej. To idealny rynek zbytu obejmujący 100 milionów konsumentów, ale także ważne miejsce produkcji i stale rosnącego eksportu produktów wysokiej jakości na rynki całego świata.
– Choć Polskę i Koreę Południową dzieli prawie 8000 km, to zdecydowanie więcej nas łączy, niż dzieli. Mamy zaskakująco podobną historię. To historia walki o niepodległość, autonomię, prawo do samostanowienia. Nasze bliskie relacje oparte są na wspólnych wartościach, takich jak demokracja, prawa człowieka, poszanowanie tradycji – mówił podczas otwarcia konferencji Sławomir Michalewski, Wiceprezes Portu Gdańsk.
– Korea przez dziesiątki lat żyła w cieniu, zwłaszcza w cieniu Japonii. Polska, jako kraj socjalistycznego bloku wschodniego, do 1989 r. funkcjonowała za żelazną kurtyną. Korea Południowa to, dla nas Polaków, kraj nowych, zaawansowanych technologii, bardzo pracowitych ludzi, dla których obowiązek to rzecz święta. A z czym kojarzy się Polska Koreańczykom? Okazuje się, że najbardziej z Chopinem, „Solidarnością”, porcelaną stołową z Bolesławca i piękną przyrodą – dodał.
OWOCNE ROZMOWY
Port Gdańsk zaprosił do wzięcia udziału w wydarzeniu polskie firmy z branży energetycznej, logistycznej, projektowej, chemicznej, oraz automotive. W czterech panelach dyskusyjnych przedstawiciele polskiego i koreańskiego biznesu prezentowali swoją wizję budowy alternatywnych mostów łączących Europę i Azję z wykorzystaniem Polski i Korei jako hubów logistycznych. Strategiczne położenie Portu Gdańsk, nowoczesna infrastruktura, konkurencyjne ceny oraz status specjalnej strefy ekonomicznej dają mu przewagę nad innymi portami europejskimi. Walory te przyczyniły się do wzrostu i sukcesu portu w ostatnich latach, czyniąc go ważnym węzłem dla handlu i inwestycji pomiędzy Azją i Europą.
W ramach Business Mixera odbyły się cztery panele dyskusyjne. Pierwszy przebiegał pod hasłem: „Porty morskie oknem na świat globalnego biznesu”. Wzięli w nim udział przedstawiciele: Zarządu Portu Gdańsk, terminalu Baltic Hub, największego koreańskiego Portu Busan, oraz PSA Korea (Grupa PSA to jeden z największych światowych operatorów kontenerowych, jest właścicielem największego portu kontenerowego świata – w Singapurze, a także udziałowcem Baltic Hub w Porcie Gdańsk). W światowej wymianie handlowej blisko 90 proc. towarów transportowanych jest drogą morską.
– W obszarze Portu Gdańsk w ciągu ostatnich sześciu lat wydatkowano około 1,5 mld USD na różne inwestycje, takie jak pogłębianie kanałów portowych, torów wodnych, remonty budynków i nabrzeży, falochrony, tory kolejowe, stacje bocznicowe, wiadukty, drogi kołowe – wyjaśniał Sławomir Michalewski, wiceprezes Portu Gdańsk.
– Tak zmodernizowana infrastruktura dostępowa odpowiada standardom oczekiwanym przez międzynarodowych uczestników obrotu morskiego i powoduje, że armatorzy oraz duże firmy logistyczne coraz chętniej wybierają nasz port jako swój hub dystrybucyjny. Dwa razy w tygodniu zawijają do nas największe kontenerowce świata o pojemności blisko 24 tys. TEU, należące do liderów rynku shippingowego. Obecnie obsługujemy 15 regularnych połączeń morskich i pozostajemy jedynym bałtyckim portem, który obsługuje bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chinami – podkreślał.
– Nowoczesny Terminal Kontenerowy Baltic Hub, bezpieczna infrastruktura dostępowa do portu oraz bogata siatka połączeń żeglugowych. Wszystko to sprawia, że Port Gdańsk coraz bardziej umacnia swoją pozycję na kontenerowej mapie Morza Bałtyckiego. Jesteśmy najszybciej rozwijającym się portem w Europie ostatniej dekady. W rankingu portów europejskich znajdujemy się na 13 miejscu. W ciągu ostatnich sześciu lat przeładunki w Porcie Gdańsk wzrosły o 83 proc., osiągając w 2022 r. najlepszy wynik w historii. Jeśli prognozy dotyczące wielkości przeładunków ropy naftowej oraz węgla potwierdzą się, to należy przyjąć, że rok 2023 będzie jeszcze lepszy. Zachęcam inwestorów do lokowania u nas swoich biznesów. Dysponujemy jeszcze ponad 100 ha gruntów pod inwestycje – dodał Michalewski.
Port Busan odwiedza rocznie ponad 80 tys. statków przewożących 200 mln ton ładunków. Przeładowuje ponad 22 mln TEU rocznie. Zamierza stać się globalnym centrum logistycznym, osiągając przepustowość 30 mln TEU w ciągu najbliższych pięciu lat.
LOGISTYKA W PROCESIE BUDOWY PROJEKTÓW PRZEMYSŁOWYCH
Kolejny panel nosił tytuł „Grube ryby potrzebują dużego portu – logistyka w procesie budowy projektów przemysłowych”. Podczas dyskusji była mowa o największej inwestycji petrochemicznej w Europie, powstającej w Polsce – projekcie Olefin III PKN Orlen, która powstaje z wykorzystaniem infrastruktury Portu Gdańsk. Dyskutowali przedstawiciele PKN Orlen, Hyundai Engineering i DSV oraz Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
– Zmieniająca się światowa ekonomia i sytuacja geopolityczna dała impuls do zacieśniania współpracy biznesowej pomiędzy Europą a regionem Azji Północno-Wschodniej. Szczególnie ważna dla Polski jest kooperacja z Koreą. Dlatego podpisanie porozumienia pomiędzy PSSE a BJFEZ (Busan-Jinhae Free Economic Zone) jest bardzo ważnym krokiem do wspierania relacji biznesowych między inwestorami. Takim ważnym krokiem jest również porozumienie pomiędzy Port Gdańsk i BPA (Busan Port Authority) – zapewniał Przemysław Sztandera, prezes PSSE.
PSSE jako część Polskiej Strefy Inwestycji jest instytucją wsparcia biznesu dla zagranicznych oraz krajowych inwestorów, którzy są beneficjentami zwolnienia z podatku dochodowego. Strefa działa kompleksowo, współpracując ze wszystkimi partnerami regionalnymi, w tym z Portem Gdańsk.
ROZMOWY O RYNKU MAGAZYNOWYM
Trzeci panel skupił się wokół pytania: „Czy to koniec „just in time”? Dotyczył rynku magazynowego w Europie oraz w Korei Południowej. Polski rynek magazynowy ma swoje pięć minut, zwłaszcza w okolicy portów morskich, gdzie popyt mocno przewyższa podaż. Przedstawiciele Panattoni Europe, Langowski Logistyka, Portu Busan, NetVest Group mówili o mariażu magazynów i portów o zamawianiu na zapas i nearshoringu.
– Business Mixer to świetna okazja do nawiązania nowych relacji biznesowych NetVest Group. Wizyta w Korei z pewnością otworzy Polskiej Grupie Kosmetycznej drzwi do dystrybucji kolejnych koreańskich marek w Polsce oraz sprzedaży polskich kosmetyków na koreańskim rynku. Pierwsze owocne spotkania już za nami, a kolejne zapowiadają się równie obiecująco. NetVest Group będzie korzystał z usług swojego wieloletniego partnera biznesowego, jakim jest Port Gdańsk – mówił Łukasz Szutenberg, prezes firmy NetVest Group.
TECHNOLOGIE W TRANSPORCIE LĄDOWYM
Ostatni panel był najbardziej technologiczny. „Wodór w drodze do Portu Gdańsk – wykorzystanie wodoru do transportu towarów drogą lądową”. Wzięli w nim udział przedstawiciele PKN ORLEN, Adampol, Hyundai Glovis i PRS. Paneliści zastanawiali się nad tym jakie technologie zdominują branżę TSL. Czy przyszłość transportu ciężarowego należy do pojazdów zasilanych wodorem? Rozmawiali o inwestycjach w infrastrukturę związanych z powstawaniem stacji wodorowych.
– W dzisiejszych czasach globalna logistyka ze wszystkimi problemami związanymi z łańcuchami dostaw potrzebuje silnego partnerstwa i niekonwencjonalnych rozwiązań, aby wrócić na właściwe tory – mówił Krzysztof Dakowicz, prezes Adampol S.A., największego operatora motoryzacyjnego w Porcie Gdańsk, firmy należącej do Hyundai Glovis Group.
Rozwój technologii wodorowych zaliczany jest do kluczowych elementów transformacji energetycznej. Grupa Orlen przygotowała „Strategię wodorową do 2030 roku”, która definiuje cele koncernu w czterech kluczowych obszarach: mobilność; rafineria i petrochemia; przemysł i energetyka oraz badania i rozwój. PKN Orlen dysponuje mapą drogową realizacji projektów wodorowych. Aby efektywnie wykorzystać technologie związane z tym pierwiastkiem, koncern planuje w pierwszej kolejności wdrożyć go w transporcie i przemyśle. W tym celu buduje instalacje produkcji wodoru zero- i niskoemisyjnego oraz sieć ogólnodostępnych stacji tankowania tego paliwa.
– W świetle tego, że jesteśmy największym koncernem multienergetycznym w regionie, nasze plany i cele w zakresie budowy gospodarki wodorowej są ambitne i odważne. Korea Południowa to jeden z pionierów w tej dziedzinie, a także bardzo dobry partner do realizacji wspólnych działań w obszarze wdrażania i rozwoju wodoru – mówi Dominika Niewierska, dyrektor Działu Koordynacji i Rozliczeń Projektów Wodorowych w PKN Orlen.
Businnes Mixer zakończyła uroczysta kolacja zorganizowana przez ZMPG. W kolejnym dniu odbyła się podsumowująca wydarzenie konferencja prasowa, z udziałem licznie przybyłych koreańskich dziennikarzy. Dzięki temu Business Mixer zaistniał w koreańskich mediach zajmujących się tematyką gospodarczą.
mat. pras./ua