Linia kolejowa 212 na odcinku Bytów-Lipusz zostanie zmodernizowana? Trwają rozmowy

Na odcinku Lipusz-Bytów w tej chwili pociągi jeżdżą z prędkością 20 km/h. Ponadto nie jest ona w najlepszym stanie (fot. Bytowska Kolej Drezynowa)

Do reaktywacji kolei w Bytowie potrzebna jest współpraca samorządowo-rządowa. W poniedziałek, 15 maja rozmawiano o możliwościach zmodernizowania linii kolejowej 212 na odcinku Bytów-Lipusz.

Swoją propozycję wysunął Aleksander Mrówczyński, poseł Prawa i Sprawiedliwości. – Być może rozwiązaniem będzie kolejna edycja programu Kolej Plus, gdy 85 procent środków przekazuje rząd, a resztę samorządy. Jestem zaskoczony, że do tej pory samorząd województwa nie przystąpił do modernizacji tej linii. Bytów jest miastem powiatowym, które ma piękny dworzec, ale nie ma komunikacji kolejowej. Ta modernizacja jest niezbędna. Musimy poszukać możliwości sfinansowania tych prac. Kiedy będzie druga edycja programu Kolej Plus? Nie wiem na dziś, ale będę robił wszystko, żeby była jak najszybciej. Do pierwszej edycji nie przystąpił żaden samorząd z województwa pomorskiego – przypomniał.

(Fot. Radio Gdańsk/Przemysław Woś)

OGROMNE KOSZTY

Modernizacja linii z Bytowa do Lipusza ma już studium wykonalności, a według pierwotnych planów miała być finansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Wstępny koszt przekracza 200 milionów złotych. Dokumentacje i studia wykonalności zlecono dla pięciu – dziś częściowo lub całkowicie nieczynnych – linii kolejowych na Pomorzu.

– Nie chcę tej sprawy upolityczniać, dlaczego ktoś czegoś nie zrobił lub coś zrobił. Dlaczego nie przystąpiliśmy do tej pierwszej edycji? Z powodu pieniędzy. Żaden samorząd oprócz Kępic i powiatu słupskiego nie był zainteresowany tym programem z powodu wkładu własnego, jaki musiałyby wnieść gminy. Koszt modernizacji całej linii od Korzybia do Bytowa wynosi około 450 mln złotych, z czego 15 proc. miały wnieść samorządy. To ponad nasze możliwości finansowe – tłumaczyłRyszard Sylka, burmistrz Bytowa.

– W miarę naszych możliwości utrzymujemy linię Bytów-Lipusz dla transportu towarowego, ale by komunikacja pasażerska miała sens, niezbędna jest jej kompleksowa przebudowa, de facto zbudowanie od podstaw, aby pociągi mogły jechać do 120 kilometrów na godzinę. Żeby w Lipuszu nie trzeba było zawracać pociągu w kierunku Kościerzyny, potrzebny jest nowy dworzec. Jeśli według szacunków pociąg Bytów-Kościerzyna jechałby 39 minut, ma to sens, ale przy dzisiejszym stanie infrastruktury na pewno nie – dodał.

FINANSOWANIE MODERNIZACJI

Z kolei Jerzy Barzowski, radny sejmiku województwa pomorskiego, przypomniał, że Przewozy Regionalne podlegają samorządowi województwa.

– Ostatnio poparliśmy wniosek pana marszałka o dofinansowanie zakupu taboru kolejowego. Jest dla mnie niepokojące, że dokumentacja, studium wykonalności trafiło na półkę. Będę interpelował, pytał pana marszałka, żeby rozpocząć tę inwestycję. Musimy zapewnić wspólnie finansowanie dla modernizacji tej linii. Jestem skłonny rozmawiać nawet o dodatkowych rozwiązaniach pożyczkowych w budżecie województwa, aby do tego doprowadzić – zadeklarował.

– Obecnie ta linia jest w takim stanie, że składy punktowo mogą osiągać prędkość do dziesięciu kilometrów na godzinę. To nie jest prędkość, która zapewniłaby jakikolwiek normalny ruch pasażerski. Pamiętajmy, że od wojny nie były tu prowadzone praktycznie żadne prace modernizacyjne. Musimy zbudować linię od nowa. Inwestycja musi mieć zapewnione finansowanie, dopiero wtedy można zaczynać – zauważył z kolei Arnold Bresch, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych Polskich Linii Kolejowych.

Regularne połączenia kolejowe na linii 212 Korzybie-Bytów-Lipusz zawieszono 30 lat temu. Od tego czasu o infrastrukturę dbają stowarzyszenia drezynowe z Bytowa i Słupska.

Przemysław Woś/aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj