Produkowane seryjnie rowery elektryczne firmy Segway zastąpią jednoślady, które wprowadzone do użytku w Sztokholmie, nękała seria problemów. Najpoważniejszy z nich, czyli pękające ramy, wykluczył je z dalszego użytku. Decyzję o zmianie producenta elektryków podjął hiszpański operator, który wcześniej stracił kontrakt na rower publiczny w Szwecji.
Segway Urban A200 E-Bike – to dokładny model roweru elektrycznego, który wejdzie na wyposażenie Mevo 2.0. Jednoślady uznanego producenta jeżdżą w wielu miastach na świecie i pozbawione są wad swoich poprzedników w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot. Mają akumulator o większej pojemności, posiadają licznik prędkości i ładowania, uchwyt na telefon z indukcyjną ładowarką oraz bezdętkowe koła i automatyczną skrzynię biegów. Każda sztuka jest o ponad 500 euro droższa od pękających rowerów Vaimoo. Dla operatora z Hiszpanii to strata, która pozwoliła jednak zachować kontrakt w Trójmieście i okolicach.
„TO NIE STRACH ZDECYDOWAŁ”
– To raczej nie strach zdecydował o tym, żeby kupić droższe rowery i zainwestować w ten projekt dodatkowe dwa miliony euro. Te rowery były przede wszystkim dostępne na rynku, bo to nie jest dziś oczywiste, żeby tak dużą liczbę rowerów zdobyć w ciągu kilku miesięcy – tłumaczył reporterowi Radia Gdańsk szef Obszaru Metropolitalnego Michał Glaser. – Z tego, co wiem, liczą też na to, że ten bardzo duży kontrakt będzie pierwszym, który w naszym regionie pozwoli te przychody zwiększać – dodał Glaser.
DANE TECHNICZNE I SPORA WAGA JEDNOŚLADÓW
Jak relacjonuje nasz reporter, nowe rowery są bardzo solidne, co przekłada się także na ich wagę. Niecałe 40 kilogramów to sporo nawet jak na rower elektryczny. Krótka przejażdżka pozwala docenić siłę wspomagania i lekkość, z jaką toczy się pojazd Jednak jazda z niską prędkością, czy manewrowanie, wymagają skupienia i dobrego poczucia równowagi. Masę czuć również przy parkowaniu jednośladu na podwójnej – skuterowej – stopce. Hamulce dobrze sobie radzą z masą roweru, jednak awaryjne hamowanie wymaga użycia maksymalnej siły obu hamulców bębnowych. Co również ważne z perspektywy bezpieczeństwa – nawet maksymalne naciśnięcie przedniego hamulca nie powoduje podnoszenia się tyłu roweru.
– Uwaga w trakcie jazdy rowerem zawsze jest wymagana, szczególnie rowerem, który łatwo zwiększa prędkość jazdy. Każdy rower tego wymaga, ale tu dobre hamulce i automatycznie zmieniające się przerzutki powodują, że rowerzysty nic nie rozprasza i może się skupić na bezpiecznej jeździe – zauważył Grzegorz Pawlikowski, pełnomocnik prezydenta Tczewa ds. komunikacji rowerowej.
Urzędnicy nie zwracają większej uwagi na samą wagę rowerów. Elektryk od Segway’a hamuje sprawnie, ale nie zatrzymuje się w miejscu. W awaryjnej sytuacji trudniejsze będzie też omijanie przeszkody, szczególnie przez osoby mniejszej postury. Urzędnicy zakładają, że – za zgodą rodziców – rowery będą mogli wypożyczać już 14-latkowie, którzy sami ważą niewiele więcej niż prowadzony jednoślad. Maksymalna waga cyklisty, podawana przez producenta, to 120 kilogramów.
TESTY I OFICJALNY START SYSTEMU MEVO 2.0
Wczoraj OMGGS podpisał z City Bike Global aneks do umowy zawartej w dniu 8 lutego 2022 roku, co powoduje, że w sierpniu tego roku ponownie rozpoczęte zostaną wewnętrzne testy. Oprócz rowerów testowana będzie również aplikacja do wypożyczania jednośladów, którą… trzeba będzie stworzyć od nowa.
Gdy testy będą przebiegały pomyślnie, we wrześniu operator udostępni system mieszkańcom Obszaru Metropolitalnego w ramach testów zewnętrznych. Po ich zakończeniu – jeśli wszystko będzie przebiegało, jak należy – system zostanie oddany do użytku mieszkańcom. Stanie się to jesienią na przełomie października i listopada.
Bartosz Stracewski/ol