Na linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wjechał pierwszy w historii pociąg elektryczny. Do stacji PKM Gdańsk Port Lotniczy każdego dnia będą dojeżdżały cztery elektryczne pociągi.
Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM) poinformowała, że pociągiem tym był zmodernizowany EN57 POLREGIO, jadący z Malborka do gdańskiego Portu Lotniczego. Zaznaczono, że na razie tylko częściowo skorzystają z niego pasażerowie, ponieważ dopiero po zrealizowaniu przez PKP PLK swojej części elektryfikacji na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna) możliwe będzie pełne wykorzystanie potencjału Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych.
DWA LATA OD ROZPOCZĘCIA ELEKTRYFIKACJI
PKM poinformowała, że elektryfikacja wystartowała w połowie czerwca 2021 r., kiedy pomiędzy Jasieniem a Brętowem wbity został pierwszy pal pod słupy trakcyjne.
Dyrektor Pionu Inwestycyjnego PKM SA Rafał Rychel podkreślił, że w ciągu niespełna dwóch lat, dzięki wykorzystaniu funduszy europejskich, zrealizowano cały projekt elektryfikacji linii kolejowej PKM. – W ramach prac budowlanych zabitych zostało ponad 1100 fundamentów palowych, zamontowanych zostało 900 słupów trakcyjnych oraz 120 bramek trakcyjnych, pomiędzy którymi rozciągnęliśmy 40 km lin nośnych i dwa razy tyle przewodów jezdnych – wymienił.
Prezes PKM SA Grzegorz Mocarski przypomniał, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia zelektryfikowana, jednak ze względu na brak sieci trakcyjnej na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie – do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.
– Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się „ślepo” w Rębiechowie. Dlatego cały czas namawialiśmy naszych partnerów z PKP PLK do elektryfikacji linii 201 i w sierpniu 2017 r. podpisaliśmy porozumienie o współpracy, określające zakres wszystkich planowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe i Pomorską Koleją Metropolitalną przedsięwzięć inwestycyjnych, w którym strony zdeklarowały zakończenie ich realizacji do końca 2023 roku – stwierdził.
ELEKTRYCZNE POCIĄGI – W OGRANICZONYM ZAKRESIE
PKM zrealizowała swoją część inwestycji zgodnie z tymi ustaleniami oraz zgodnie z umową na dofinansowanie inwestycji przez Unię Europejską. Tymczasem PKP nie rozpoczęła jeszcze swojej części inwestycji, a niedawno wpisała projekt elektryfikacji oraz modernizacji linii 201 do Krajowego Programu Kolejowego z terminem realizacji 2030-2032.
Podano również, że w tym roku na zelektryfikowanej linii PKM pociągi elektryczne pojawią się w ograniczonym zakresie. Od poniedziałku jeździć będą cztery składy, dwa w godzinach porannych: między Malborkiem, Gdańskiem Wrzeszczem i lotniskiem oraz między lotniskiem, Gdańskiem Głównym i Tczewem, oraz dwa pociągi w godzinach popołudniowych: pierwszy będzie kursował między Tczewem, Gdańskiem Wrzeszczem a lotniskiem, drugi między lotniskiem a Tczewem, przejeżdżając przez stację Gdańsk Wrzeszcz.
Pociągi te kursować będą od poniedziałku do piątku aż do rozpoczęcia wakacji. Przewozy będą realizowane zmodernizowanymi jednostkami EN57.
Pomorska Kolej Metropolitalna, czyli ok. 20-kilometrowa nowa linia między Gdańskiem Wrzeszczem a Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej łącząca się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna, została uruchomiona we wrześniu 2015 roku.
PKM jest pierwszą w Polsce linią kolejową wybudowaną przez samorząd wojewódzki. To największy projekt infrastrukturalny samorządu województwa pomorskiego zrealizowany w latach 2008-2017. Przedsięwzięcie o wartości 1,2 mld zł w znaczącym stopniu zostało sfinansowane dzięki funduszom z UE.
PAP/raf