Czy internet jest dla młodych tożsamotwórczy? Odpowiedzi na to pytanie poszukają badacze w ramach projektu „Młodzież i Internet. Tożsamość w kulturze cyfrowej”. Wyniki mogą okazać się zaskakujące. Swoje badania naukowcy oprą na opartym na szczegółowej analizie przekonaniu, że brakuje rzetelnie zaprojektowanych i przeprowadzonych badań jakościowych, w których podjęta zostałaby problematyka zrozumienia tożsamości młodzieży w relacji do kulturowych kontekstów korzystania z mediów cyfrowych.
Tożsamość od dziesiątków lat stanowi przedmiot gorącej kategorii analitycznej. Dotychczas znane klasyczne koncepcje tożsamości E.Eriksona czy J.Habermasa doczekały się wielu zastosowań i były wielokrotnie podejmowane w badaniach na gruncie filozofii społecznej, psychologii, czy pedagogiki. Badacze z projektu „Młodzież i internet…”, choć zwracają uwagę na bogaty zasób prób rekonstrukcji teorii tożsamościowych w szeroko pojmowanej humanistyce, to dostrzegają też pewne zaniedbanie na polu badań idiograficznych. To na ich podstawie można formułować wyjaśnienia i twierdzenia odnoszące się do ściśle określonego terenu i osób – z zastosowaniem gruntownie przemyślanych i właściwie zastosowanych strategii jakościowych.
Dlatego zespół badaczy podejmie wysiłek przyjrzenia się tożsamości młodych ludzi w przedziale wiekowym 13-19. Sprawdzą jakie znaczenia i sensy przypisują oni swojej obecności w Internecie. Czy jest to dla nich przestrzeń tożsamotwórcza? Odpowiedź na to pytanie, wbrew pozorom, nie jest oczywista.
Konsultantem merytoryczny projektu jest dr hab. Jacek Pyżalski, prof. UAM, a koordynuje go Damian Muszyński. Oprócz niego w zespole badawczym znaleźli się: Dorota Gałan, Sylwia Jakimiak, Aleksandra Pezda, Weronika Rogozińska, Katarzyna Michałowska, Rafał Brzychcy.
Badania rozpoczną się 29 września 2014 roku. Wyniki zostaną opublikowane 7 grudnia 2015 roku.