Pierwsza w Polsce lokomotywa wodorowa od niedzieli w barwach Orlenu. Na Pomorzu zaczęły się testy maszyny wyprodukowanej dla koncernu w zakładach Pesa Bydgoszcz. Lokomotywa manewrowa docelowo będzie pracowała na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku, ale dziś pojechała w trasę z Gdyni do Helu.
– Chcemy być pionierami – mówił Grzegorz Jóźwiak z biura technologii wodorowych i paliw syntetycznych koncernu. – Wiemy, że to jest przyszłość, jeśli chodzi o wodoryzację kolei, bo ponad 40 proc. tras jest niezelektryfikowana i wodór jest doskonałą odpowiedzią na to, by zmniejszyć tam ślad węglowy. Ten kierunek już się rozpoczął. Jest duże zainteresowanie tego typu rozwiązaniami. My chcemy przede wszystkim pełnić funkcję dostawcy paliwa i infrastruktury do tankowania. Ta lokomotywa pomoże nam zdobyć niezbędne kompetencje, żeby stać się liderem w tym obszarze – wyjaśniał.
INNOWACYJNA LOKOMOTYWA
Maszyna w czerwcu otrzymała homologację Urzędu Transportu Kolejowego. Jej zbiorniki mieszczą 175 kilogramów wodoru i pozwalają na cały dzień pracy. Lokomotywa ma wspierający jej obsługę system autonomiczny. W skład systemu trakcyjnego lokomotywy wchodzą dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery silniki trakcyjne. Umowa zawarta między Orlen a Pesa Bydgoszcz obejmuje także czteroletni pakiet serwisowy. Maszyna w przyszłym roku testowana ma być także w Porcie Gdynia.
ROZWÓJ TECHNOLOGII WODOROWYCH
Orlen deklaruje, że do 2030 roku przeznaczy 7,4 miliarda złotych na inwestycje w technologie wodorowe. Oparte mają być o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych do wodoru.
– Zgodnie z założeniami, realizujemy zadania biznesowe, które zapewnią nam długofalowy rozwój i silną pozycję w Europie, a jednocześnie będą wpisywały się w strategię wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polaków. Jednym z kluczowych elementów tego procesu jest rozwój paliw alternatywnych, w tym wodoru. Na inwestycje w nowoczesne technologie wodorowe przeznaczamy miliardy złotych. Zakup od Pesa Bydgoszcz pierwszej w Polsce lokomotywy z napędem wodorowym to kolejny ważny krok w komercjalizacji tej technologii i umocnienie naszej pozycji w obszarze, który jest przyszłością motoryzacji. Dzięki tej inwestycji zdobędziemy kompetencje potrzebne do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy paliwa wodorowego dla rynku kolejowego. Nasze działania realnie przyczyniają się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Jednocześnie inwestujemy w rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego, budując kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce i za granicą – mówił Daniel Obajtek, prezes zarządu Orlen.
Jak czytamy w komunikacie, Orlen oraz Lotos Kolej planują docelowo wodoryzację floty lokomotyw w Zakładzie Produkcyjnym w Płocku oraz w innych lokalizacjach. W dalszej perspektywie koncern stawia na rozwój rynku sprzedaży wodoru oraz budowę sieci stacji tankowania paliwem wodorowym pojazdów kolejowych.
POWSTANIE SIEĆ STACJI TANKOWANIA
Równocześnie, zgodnie ze strategią wodorową do 2030 roku, Grupa Orlen rozwija swoją sieć ogólnodostępnych, całodobowych stacji tankowania wodoru w Polsce i za granicą. W 2021 roku Orlen uruchomił pierwszy w Polsce hub produkcji wodoru jakości automotive, z którego od ponad roku dostarczane jest paliwo wodorowe do pilotażowej stacji tankowania wodoru w Krakowie, gdzie testowane są autobusy wodorowe różnych producentów. Kierowcy w Polsce jeszcze w tym roku będą mogli zatankować wodór do aut na stacjach w Poznaniu i Katowicach. Kolejne stacje wodorowe Orlen w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie zostaną oddane do użytku do połowy 2025 r. Z kolei w Czechach wodór można już zatankować na stacjach Orlen Benzina w Pradze i Litvinovie.
W ciągu najbliższych siedmiu lat sieć Grupy Orlen będzie obejmowała ponad 100 stacji tankowania wodoru. W Polsce powstanie ich ok. 57, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28.
LABORATORIA I DOLINY WODOROWE
Dla zapewnienia najwyższej jakości paliwa wodorowego Grupa Orlen uruchomiła specjalistyczne laboratoria wodorowe w Trzebini i Włocławku, które jako jedyne w Polsce są w stanie zbadać wszystkie parametry wodoru wymagane dla zasilania ogniw paliwowych w pojazdach.
Orlen objął także rolę lidera dwóch Dolin Wodorowych – Mazowieckiej, która powstała w 2022 roku, i Bursztynowej, obejmującej województwo pomorskie, która została utworzona w tym roku przez międzynarodowe konsorcjum 11 podmiotów. Projekt Bursztynowej Doliny Wodorowej jest pierwszym w Polsce, który posiada certyfikat wydany przez Mission Innovation i Clean Hydrogen Partnership dla flagowego projektu doliny wodorowej.
W ramach Bursztynowej Doliny Wodorowej planowane jest m.in. uruchomienie kilku źródeł produkcji wodoru odnawialnego, budowa stacji tankowania wodorem w porcie w Gdyni, a także publicznie dostępnych stacji w kluczowych miastach na Pomorzu. Projekt obejmuje również powstanie pierwszej na świecie floty portowych pojazdów wodorowych. Będzie ona obsługiwała port w Gdyni. Ponadto zrealizowane zostaną inwestycje w kilkadziesiąt pojazdów wodorowych, w tym samochodowy osobowe, lekkie pojazdy dostawcze typu van, które wykorzystywane będę przez firmy kurierskie oraz firmy świadczące usługi utrzymania sieci energetycznych.
Sebastian Kwiatkowski/mat. pras./ol