„Łączymy nasze siły”. Centralny Port Komunikacyjny i Polregio podpisały porozumienie o współpracy

(Fot. PAP/Adam Warżawa)

Pasażerski Model Transportowy, Horyzontalny Rozkład Jazdy, współpraca przy tworzeniu rozkładów jazdy, a nawet zakup nowoczesnych pociągów. Spółki Centralny Port Komunikacyjny i Polregio podpisały w środę porozumienie o współpracy. Pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała przekazał, że celem porozumienia jest maksymalne wykorzystanie powstającej infrastruktury.

Podpisanie listu intencyjnego pomiędzy CPK a Polregio w sprawie współpracy w zakresie wspólnego działania na rzecz rozwoju usług kolejowych odbyło się w środę, 20 września, w trakcie odbywających się w Gdańsku targów kolejowych TRAKO 2023.

ZACIEŚNIENIE WSPÓŁPRACY

Podpisany dokument zakłada, że spółki CPK i Polregio zacieśnią współpracę w ramach projektów CPK Pasażerski Model Transportowy (PMT) i Horyzontalny Rozkład Jazdy (HRJ), dostarczając sobie nawzajem danych niezbędnych do analizowania i prognozowania rozwoju ruchu pasażerskiego. Ponadto spółki będą współpracować w ramach tworzenia kompleksowego rozwiązania zapotrzebowania na tabor dla relacji międzyregionalnych i ogólnopolskich przewozów w ramach Kolei Dużych Prędkości. CPK i Polregio mają też działać na rzecz promowania transportu kolejowego i wdrażania nowoczesnych rozwiązań dla poprawy jakości usług dla pasażerów kolei.

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała zwrócił uwagę, że Polregio to największy polski przewoźnik pasażerski, z którego wiedzy i podpowiedzi warto korzystać.

– Łączymy nasze siły, tak żebyśmy po pierwsze, już budując i planując kolejne inwestycje, korzystali z wiedzy Polregio, korzystali z podpowiedzi, co jest potrzebne przewoźnikowi, jak tę infrastrukturę układać, tak żeby była ona dla przewoźnika taka, jaką potrzebuje. Po drugie, w ramach programu CPK powstanie „pool taborowy” dla przewoźników, po to, żeby przewoźnicy z wykorzystaniem taboru znajdującego się w naszym poolu mogli te przewozy oferować – zapowiedział. – Tym samym pierwszym przewoźnikiem staje się dziś Polregio, które będzie miało do dyspozycji nowy tabor, a CPK zyskuje pewność, że przewozy będą realizowane najnowocześniejszymi środkami transportu. Chcemy, żeby infrastruktura kolejowa była maksymalnie wykorzystywana, żebyśmy mieli bogatą ofertę połączeń nie tylko w kategorii kolei dużych prędkości – wyliczał Marcin Horała.

Współpraca między Polregio i CPK zakłada też wspólne tworzenie kompleksowego rozwiązania zapotrzebowania na tabor kolejowy dla relacji międzyregionalnych. Mają być to szybkie pociągi ekspresowe, które wykorzystywać będą nowo wybudowane trasy, a także powstająca Kolej Dużych Prędkości działająca w relacjach dalekobieżnych.

Jak zapewnia w komunikacie Polregio, „docelowo spółka CPK będzie odpowiedzialna za organizację i finansowanie tzw. poolu taborowego ze środków z Programu Wieloletniego CPK. Polregio zapewni inwestycje w istniejące i planowane zakłady utrzymania taboru na potrzeby przewozów międzyregionalnych i KDP”. Polregio ma też wnieść „niezbędne doświadczenie i zasoby w zakresie utrzymania taboru”.

ZBIEŻNOŚĆ INTERESÓW I OBUSTRONNA CHĘĆ POROZUMIENIA

– Nasze interesy są w 100 proc. zbieżne i będą służyły temu, żeby powstająca już infrastruktura była maksymalnie wykorzystana. To bardzo ważny dzień dlatego, że oto dla nas, jako inwestora tworzącego infrastrukturę, jest po drugiej stronie partner, który z niej będzie korzystał i będzie zapewniał Polakom najwyższej jakości i częstotliwości połączenia – dodał Horała.

Prezes Polregio S.A. Adam Pawlik ocenił, że podpisanie porozumienia o współpracy jest dla spółki wielką nobilitacją. – Rzeczywiście możemy się podzielić z naszym partnerem całym systemem organizacji procesu przewozowego, jak również procesem napraw na naszych zapleczach technicznych, ale również całą częścią handlową. Będziemy się starać dzielić z Centralnym Portem Komunikacyjnym wszelkimi możliwymi doświadczeniami dla dobra wszystkich pasażerów – stwierdził Pawlik.

PRZEWIDYWANIA I PLANY BUDOWY

Jak wynika z Pasażerskiego Modelu Transportowego, do 2050 roku z usług kolei dalekobieżnej skorzystają 134 miliony pasażerów. 108 milionów osób ma skorzystać z pociągów klasy Intercity, z kolei regionalnymi ekspresami pojedzie 26 milionów pasażerów. Na kluczowym odcinku, łączącym Warszawę z Centralnym Portem Komunikacyjnym, można spodziewać się nawet 65 tysięcy pasażerów dziennie. Dla porównania, to o 10 proc. więcej osób niż dziś korzysta z zachodniego odcinka autostrady A2. Nowe linie kolejowe mają odpowiadać za doprowadzenie i wyprowadzenie z portu lotniczego CPK nawet 40 proc. ruchu pasażerskiego.

– Współpraca CPK i Polregio umożliwi dalszy wzrost rynku kolejowego i wykorzystanie jego potencjału. Mówimy tu nie tylko o istniejących szlakach, ale głównie o nowych trasach kolejowych w ramach programu CPK – wyjaśniał Mikołaj Wild, prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny.

W ramach komponentu kolejowego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego spółka przygotuje budowę około dwóch tysięcy kilometrów linii kolejowych. Dzięki nim dojazd do nowego lotniska i Warszawy ma być możliwy z większości miast w Polsce w ciągu dwóch i pół godziny. 450 kilometrów nowych szlaków jest w zaawansowanej fazie projektowania. Jako pierwsza będzie powstawała magistrala CPK-Warszawa, której przejezdność powinna zostać zapewniona razem z powstaniem pierwszego etapu nowego lotniska.

Bartosz Stracewski/PAP/ol

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj