Dłuższe i cięższe składy, zabierające więcej ładunków, dojeżdżają do portu morskiego w Gdyni. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły zasadnicze prace poprawiające dostęp pociągów towarowych do nabrzeży – poinformował w czwartek przedstawiciel spółki.
W czwartek w Gdyni odbyła się konferencja prasowa, na której przedstawiciele omówili oraz pokazali podczas przejazdu drezyną postępy prac inwestycyjnych linii kolejowych do Portu Gdynia. Jak poinformował Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., inwestycja o wartości prawie 1,9 mld zł netto jest współfinansowana ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
PROJEKT JEST NA UKOŃCZENIU
Członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Arnold Bresch stwierdził podczas konferencji w Gdyni, że projekt jest na ukończeniu, bo ze 113 km zostało ok. 1,5 km, które będą zrealizowane w najbliższym czasie.
– To będzie zakończenie jednej z największych inwestycji, które realizujemy w portach, a mamy ich aż cztery w Polsce – powiedział Bresch i dodał, że do końca tego roku będą zmodernizowane stacje portowe w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.
– PLK SA zakończyły zasadnicze prace w ramach projektu pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”. Inwestycja zapewnia sprawny i bezpieczny dowóz oraz odbiór większej ilości towarów koleją w krótszym czasie. Do nabrzeży dojeżdżają dłuższe – do 750 metrów – oraz cięższe – o nacisku 22,5 tony na oś – pociągi towarowe, mogące przewieźć więcej ładunków koleją – najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Przełoży się to na ograniczenie liczby pojazdów ciężarowych na drogach – podał w komunikacie Przemysław Zieliński.
ZAKOŃCZENIE PRAC PLANOWANE DO KOŃCA ROKU
W ramach inwestycji zabudowano 113,5 km nowych torów (ze 115 km), 329 rozjazdów (z 332) i wszystkie skrzyżowania (24). Od marca 2022 r. ruch pociągów do portu prowadzony jest z Lokalnego Centrum Sterowania Gdynia Port wspieranego przez dwie nowe nastawnie.
Jak podaje spółka, gotowe są dwa wiadukty o długości 640 i 170 metrów, które poprawiły przepustowość linii prowadzących do portu. Przewoźnicy korzystają z publicznej ładowni. Wyremontowano most na rzece Chylonce. Gotowe są wszystkie podziemne zbiorniki retencyjne, które wraz z nową siecią kanalizacji zapewniają właściwe odwodnienie terenu.
Zakończenie wszystkich prac planowane jest do końca roku. Pozostałe do wykonania prace dotyczą przebudowy linii wysokiego napięcia oraz zabudowy w miejscu usuniętych słupów torów i sieci trakcyjnej.
Wartość inwestycji „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” to prawie 1,9 mld zł netto. Prawie 43 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.
PAP/aKa