Już od piątku, 17 listopada, wchodzą w życie zmiany dotyczące numeru PESEL. Możliwość zastrzeżenia go pozwolić ma uniknąć wielu problemów związanych z ujawnianiem wrażliwych danych, m.in. oszustw, kredytów na nie swój rachunek czy zakupów drogich sprzętów bez naszej wiedzy.
– Zastrzeżenie numeru PESEL zdejmuje z osoby, która padła ofiarą przestępstwa, obowiązek dowodzenia, że to nie ona zaciągnęła zobowiązanie. Jak czytamy w zapisach ustawy, proces zastrzegania „powstał w celu zapobiegania negatywnym konsekwencjom nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych”. – Został utworzony przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustaw w celu ograniczenia niektórych skutków kradzieży tożsamości – wyjaśnia Paulina Chełmińska z Urzędu Miasta w Gdańsku.
W JAKI SPOSÓB ZASTRZEC NUMER PESEL?
Zastrzeżenia numeru PESEL lub cofnięcia tego czynu może dokonać w formie bezpłatnej każda osoba pełnoletnia. Aby to zrobić, wystarczy wejść na stronę obywatel.gov.pl lub skorzystać z aplikacji mObywatel. Będzie można tego dokonać także w placówce bankowej oraz na poczcie lub w dowolnym urzędzie gminy.
– Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych albo posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych wniosek w postaci papierowej może złożyć w urzędzie gminy opiekun prawny lub kurator tej osoby. Osoba, która nie może samodzielnie złożyć wniosku z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, składa wniosek przez pełnomocnika w postaci papierowej. Wraz z wnioskiem pełnomocnik składa to pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności – mówi Chełmińska.
Do danych z rejestru zastrzeżeń będą miały dostęp m.in. organy administracji publicznej, sądy, prokuratura, policja, straż graniczna, komornik sądowy, instytucje bankowe, notariusze, dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, SKOK-i czy kredytodawcy.
Marta Włodarczyk/ol