Obwodnica Trójmiasta do poszerzenia! Jak dowiedział się reporter Radia Gdańsk drogowcy chcieliby w ciągu najbliższych lat wybudować dodatkowy pas ruchu na całej długości drogi. Robert Marszałek z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad powiedział, że to jedyny sposób by uchronić trasę przed paraliżem. Według analiz w 2030 roku, nawet po wybudowaniu Obwodnicy Metropolitalnej z Kacka do Straszyna dobowy ruch na Obwodnicy Trójmiasta będzie wynosił około 90 tysięcy aut na dobę. Tyle zdarzało się w wakacyjne weekendy, co powodowało blokadę drogi albo bardzo spowolniony ruch. W takich przypadkach lawinowo rośnie ryzyko wypadku, bo kierowcy jadą tak blisko siebie, że w razie potrzeby nie są w stanie zahamować.
– Prace przy projekcie poszerzenia trasy powinny zostać podjęte, tak aby po zbudowaniu Obwodnicy Metropolitalnej w 2020 roku móc etapami dobudowywać trzeci pas ruchu, mówi Robert Marszałek. Takie zmiany wymagałyby rozbudowy wiaduktów nad obwodnicą. Koszt rozbudowy to około 250 milionów złotych. Drugie tyle będzie kosztować rozbudowa węzłów w Kowalach, Szadółkach i Osowej. – Węzeł Kack w Gdyni będzie przebudowany w ramach Trasy Kaszubskiej i ma przypominać ten w Karczemkach, powiedział reporterowi Radia Gdańsk Robert Marszałek. Zdaniem drogowców najlepiej byłoby gdyby prace nad rozbudową Obwodnicy Trójmiasta zostały przeprowadzone w latach 2020-25.
Jeszcze tej jesieni drogowcy dobudują jeden pas za Węzłem Matarnia w stronę Łodzi. Pozwoli to uniknąć korków przy wyjeździe od strony lotniska.
Obwodnica Metropolitalna z gdyńskiego Kacka do Straszyna ma być gotowa do 2020 roku. Do końca września będzie decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji. Drogowcy chcą błyskawicznie ogłosić przetarg w systemie „projektuj i zbuduj”. Prace mogłyby się zacząć w 2017 roku i potrwać maksymalnie 3 lata. Koszt inwestycji to około 2 miliardów złotych.
W tym samym czasie ma powstać 130 kilometrowa Trasa Kaszubska z Trójmiasta do Lęborka i dalej Słupska dla której jest już decyzja środowiskowa. W ciągu dwóch tygodni będzie ogłoszony przetarg na opracowanie koncepcji programowo – przestrzennej. Po roku ma ruszyć przetarg na realizację w systemie projektuj i zbuduj. Drogowcy szacują, że budowa całej trasy pochłonie 4 miliardy 200 milionów złotych.
28 września zostanie natomiast ogłoszony przetarg na budowę ekspresowej siódemki z Koszwał do Kazimierzowa. Warta 3 miliardy złotych droga powinna zostać zbudowana najdalej do 2018 roku.