Dworzec PKP w Gdańsku Wrzeszczu już obsługuje podróżnych. Obiekt bardzo się zmienił

(Fot. materiały prasowe)

Po dwóch latach remontu pasażerowie mogą korzystać z przebudowanego dworca PKP w Gdańsku Wrzeszczu. Wewnątrz nowego, przeszklonego obiektu jest hol z poczekalnią i kasami biletowymi. Nowy budynek mieści też toalety i lokale usługowe.

Warta 13 milionów złotych inwestycja trwała o rok dłużej niż pierwotnie planowano.

Wrzeszczański dworzec jest jednym z najbardziej obleganych w Polsce. W 2022 roku skorzystało z niego prawie 11 milionów pasażerów. W rankingu Urzędu Transportu Kolejowego wyżej na Pomorzu jest tylko Gdańsk Główny.

OBIEKT NOWOCZESNY I EKOLOGICZNY

Trwająca nieco ponad dwa lata inwestycja była dofinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki niej dworzec stał się nowoczesnym obiektem obsługi pasażerskiej. Zmienił się również jego wygląd – miejsce rozproszonych dobudówek zajęła monolityczna, nowoczesna bryła o nieco industrialnym charakterze z elewacją wykonaną ze stali i szkła. Najbardziej reprezentacyjnymi jej częściami są wejście do strefy obsługi podróżnych i to prowadzące bezpośrednio do tunelu na perony. Nowoczesną bryłę dworca podkreśla również nocna iluminacja – w szczególności podświetlono strefy wejść, a także elewację od strony peronów, wzdłuż której posadzono pnącza. Jeszcze więcej zieleni, bo aż 400 metrów kwadratowych, znalazło się na dachu budynku. Zbudowano ją z gotowych mat wegetacyjnych, na których rosną zioła, mchy i rozchodniki. Choć te rośliny są mało wymagające w uprawie i odporne na susze, w okresach bez opadów będą podlewane deszczówką z podziemnych zbiorników retencyjnych. Na dachu budynku zamontowano również 28 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej energii”. Dworzec wyposażono także w energooszczędne oświetlenie – pompy ciepła, a materiały, których użyto do jego budowy, sprawiły, że stał się on mniej energochłonny.

Nowocześnie i funkcjonalnie zaaranżowano przestrzeń obsługi podróżnych. Składa się ona z przestronnego, jasnego, utrzymanego w odcieniach bieli i szarości holu będącego jednocześnie poczekalnią. Pasażerowie znajdą w nim ławki, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej. Ciekawostką w holu są szklane panele, na których umieszczono grafiki przedstawiające wygląd dworca na przestrzeni około 150 lat. W holu dla podróżnych dostępne są również kasy biletowe – PKP Intercity i PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście – a także zaplanowano dwa lokale komercyjne. Do tunelu na perony dostaniemy się z holu dworca lub przeszklonym wejściem od strony placu dworcowego. W tej części budynku podróżni znajdą toalety i trzy lokale handlowo-usługowe.

DWORZEC PRZYJAZNY DLA NIEPEŁNOSPRAWNYCH

Dzięki przebudowie Gdańsk Wrzeszcz stał się również przyjazny osobom z niepełnosprawnościami i bezpieczny. Zlikwidowano w nim bariery architektoniczne i wdrożono szereg usprawnień, między innymi ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia oraz urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych. Podróżni z niepełnosprawnościami skorzystają również ze specjalnie przystosowanych do ich potrzeb toalet. Dla poprawy bezpieczeństwa pasażerów i budynku wyposażono go w nowoczesne systemy – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizujące włamania i napady oraz przeciwpożarowe. Z kolei nad poprawnym działaniem wszystkich urządzeń i instalacji oraz optymalizacją zużycia mediów będzie czuwał system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS – Building Management System).

W bezpośrednim otoczeniu dworca ułożono nowe chodniki, a przy wejściu głównym do holu dworca zamontowano kilka stojaków rowerowych.

– Stacja Gdańsk Wrzeszcz obsługuje zarówno ruch lokalny i regionalny w obrębie Trójmiasta oraz województwa pomorskiego, jak i dalekobieżny. Zatrzymują się na niej pociągi PKP Intercity, w tym Pendolino, dlatego infrastruktura pasażerska na tej stacji musi być na jak najwyższym poziomie. Budujemy bezpieczną, komfortową i przewidywalną polską kolej, a jednym z dowodów tych starań jest inwestowanie w infrastrukturę dworcową. Dworzec na stacji Gdańsk Wrzeszcz uzyskał nowe oblicze, podobnie jak dziesiątki dworców w całym kraju: w dużych miastach i małych miejscowościach – podkreśla Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Sebastian Kwiatkowski, mat.pras./MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj