W Uniwersyteckim Centrum Klinicznym w Gdańsku zainaugurowano ogólnopolską kampanię „Wymagaj Jakości”, która skupia się na poprawie standardów jakości w polskich placówkach ochrony zdrowia.
Podczas briefingu prasowego Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta, podkreślał znaczenie wyboru placówek o najwyższych standardach jakości i zachęcał pacjentów do manifestowania niezadowolenia wobec tych, które nie traktują wspomnianej kwestii poważnie.
– Każdego roku do Rzecznika Praw Pacjenta wpływa 100 tysięcy różnego rodzaju skarg. Tych skarg by nie było, gdyby placówki stawiały na jakość, gdyby dochowały najwyższej staranności; w tych, które mają akredytację, skarg jest dużo mniej. Jako pacjenci powinniśmy wybierać te placówki, które stawiają na jakość, które stawiają pacjenta w centrum uwagi, które dochowują należytej staranności, które dbają o to, żeby proces obsługi pacjenta był najwyższej jakości – tłumaczył Bartłomiej Chmielowiec.
PIERWSZA NAKLEJKA DLA UCK
Nowe przepisy dotyczące jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjentów, które mają na celu ogólną poprawę ich sytuacji nie tylko w szpitalach, będą obowiązywać od 1 stycznia 2024 roku – również w przychodniach. Uniwersyteckie Centrum Kliniczne, będące akredytowanym szpitalem, jest jednym z pionierów w dążeniu do poprawy jakości świadczonych usług, a jako pierwsze w Polsce otrzymało naklejkę potwierdzającą najwyższe standardy.
– Chcieliśmy pokazać, że szpital, w którym jesteśmy, jest jednym z najlepszych w Polsce. To szpital, który ma najwyższą jakość, który prowadzi pacjenta za rękę i dba o właściwą komunikację. Uniwersyteckie Centrum Kliniczne to placówka, która jako pierwsza powinna otrzymać symbol wskazujący, że jest to szpital akredytowany, spełniający kryteria związane z najwyższą jakością – przekonywała Agnieszka Pietraszewska-Macheta, dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, która zaznaczyła też, że aktywność szpitali w zakresie dbania o jakość pozostawia wiele do życzenia, a tylko 200 z 900 szpitali posiada certyfikat akredytacyjny.
– To zadanie wymaga konsekwentnie prowadzonych działań, ale jesteśmy przekonani, że inaczej postępować nie można. Dlatego namawiamy wszystkie inne placówki, żeby nie bały się działań projakościowych, i żeby rozwijały kulturę jakości i podejście propacjenckie – podkreślał Jakub Kraszewski, dyrektor naczelny Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego. – Te działania wynikają z przekonania, że działalność należy prowadzić w oparciu o najwyższe standardy i normy jakościowe. Warto, ponieważ to wszystko działa na korzyść pacjentów – dodał.
Cała kampania „Wymagaj jakości” wsparta jest spotem edukacyjnym mającym na celu informowanie pacjentów o roli jakości w ochronie zdrowia. Umieszczona obok głównego wejścia do Centrum Medycyny Nieinwazyjnej naklejka potwierdzająca wysokie standardy w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym stanowi widoczny znak dla pacjentów.
Bartosz Stracewski/ol