Mniej aut, większy udział komunikacji zbiorowej. Plan zrównoważonej mobilności dla metropolii

na zdjęciu: Węzeł Centrum w Rumi (fot. rumia.eu)

Plan zrównoważonej mobilności dla metropolii jest gotowy – po dwóch latach zakończyły się prace nad strategicznym dokumentem, który ma umożliwić planowanie rozwoju komunikacji w regionie. Konsultacje dotyczyły 60 samorządów. Wzięło w nich udział kilka tysięcy osób. Tak zwany SUMP (Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej) pokazuje, jak transport zmieni się do 2040 roku.

Krzysztof Perycz-Szczepański z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot twierdzi, że Polska ma dziś najwyższy w Europie wskaźnik liczby aut na mieszkańca. – W perspektywie tych 17 lat raczej bym się nie spodziewał, że będziemy obszarem bez samochodów. Chcielibyśmy natomiast osiągnąć w tym czasie przede wszystkim wzrost udziału rowerów, pociągów i autobusów, a spadek wykorzystania samochodów, nie dlatego, że będą jakieś zakazy używania lub wjazdu, ale przede wszystkim dlatego, że dzięki zintegrowaniu oferta transportowa będzie przyjazna dla mieszkańców, i oni będą chętnie z tego korzystać – wyraża przekonanie.

(Graf. metropoliagdansk.pl)

GDAŃSK JUŻ PRZYJĄŁ PLAN

W najbliższych miesiącach plan będzie przyjmowany przez rady gmin. Niedawno zrobił to na przykład Gdańsk – w jego przypadku założenia obejmują budowę: trasy PKM Południe, tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz, sieci tras rowerowych i buspasów, a także integrację taryfowo-biletową i możliwość wprowadzenia tak zwanej strefy czystego transportu.

Dokument stanowi też klucz do uzyskania unijnych dofinansowań na przyszłe inwestycje transportowe.

(Graf. metropoliagdansk.pl)

Sebastian Kwiatkowski/MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj