Podsumowanie roku w polskiej gospodarce morskiej. Eksperci wskazują na najważniejsze wydarzenia

Jakie były najważniejsze wydarzenia w gospodarce morskiej w 2023 roku? Jakie wyzwania stoją przed tą gałęzią gospodarki w kolejnych 12 miesiącach? Na ten temat w audycji „Ludzie i Pieniądze” dyskutowali Iwona Wysocka oraz jej goście: Marek Grzybowski, prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego i Maciej Krzesiński, dyrektor handlowy w Porcie Gdynia.

– Do najważniejszych wydarzeń w polskiej gospodarce morskiej zaliczyłbym modernizację portów nabrzeży i podejść do portów oraz decyzje inwestycyjne związane z rozwojem naszych portów, które zapewniają nam dobry kontakt z gospodarką światową. Kolejny obszar to aktywność stoczni. Włączyły się one w cykl światowej produkcji statków innowacyjnych i wykonują to na najwyższym poziomie. Kolejna bardzo ważna sprawa w polskiej gospodarce morskiej to to, że stocznie kontynuują produkcję okrętów, zarówno pomocniczych, jak i bojowych. Ten okres został rozpoczęty i, jak się okazuje, jest w dzisiejszych czasach bardzo ważny. Kolejny obszar naszej aktywności związanej z przemysłami morskimi to fakt, że ciągle utrzymujemy wiodącą pozycję w produkcji jachtów. Wiele jachtów produkowanych w Polsce otrzymuje wysokie nagrody za projekty i wykonanie – wymieniał Grzybowski.

– Jeśli chodzi o polskie porty, trzeba zwrócić uwagę na to, że duży wpływ na zmianę logistyki mają wydarzenia na Ukrainie. Nie bez znaczenia jest fakt wybuchu konfliktu między Palestyną a Izraelem. To miało wpływ na to, co się dzieje na Morzu Czerwonym, co zmieniło nam szlaki żeglugowe i ma znaczący wpływ na logistykę. Porty są w trakcie realizacji olbrzymich programów inwestycyjnych. Najważniejsze to chociażby rozbudowa Baltic Hub, decyzja o rozbudowie falochronów osłonowych w Gdyni pod przyszły Port Zewnętrzny, rozbudowa Portu Wewnętrznego w Gdyni. To też modernizacje, które już się zakończyły, jeśli chodzi o kwestię infrastruktury kolejowej, a także projekty związane z rozbudową dróg. Żeby porty poprawnie funkcjonowały, musi być zarówno dobry dostęp od strony wody, jak i od strony lądu. W Polsce cały czas zbyt mało uwagi poświęcamy mniejszym portom, które mogłyby realizować żeglugę przybrzeżną, rozwinąć turystykę i polepszać infrastrukturę – ocenił Krzesiński.

ua

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj