Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił przetarg na najem długoterminowy atrakcyjnej nieruchomości gruntowej o powierzchni ponad 24 hektarów, zlokalizowanej bezpośrednio przy Pirsie Rudowym. – Teren częściowo ma zostać zagospodarowany pod przeładunek zbóż – poinformowała w środę, 17 stycznia Aneta Urbanowicz, przedstawicielka spółki.
Urbanowicz podkreśliła w przesłanym komunikacie, że nieruchomość, której dotyczy przetarg, ma ogromny potencjał. – Jej wyjątkowa lokalizacja, przy głębokowodnej części Portu Gdańsk, w połączeniu z inwestycjami, zarówno od strony lądu, jak i wody, zrealizowanymi w ostatnim czasie przez ZMPG S.A., PKP PLK i Urząd Morski w Gdyni, to gwarancja sukcesu dla lokującego się tam biznesu. Ponadto teren ten objęty jest aktualnym pozwoleniem na budowę, które obejmuje tory kolejowe, parking, drogi i infrastrukturę hydrotechniczną do cumowania statków oraz infrastrukturę niezbędną do składowania i przeładunku zbóż. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, nieruchomość przeznaczona jest pod zabudowę produkcyjno-usługową – poinformowała.
Przedstawicielka Zarządu Morskiego Portu Gdańsk zaznaczyła też, że atutem nieruchomości jest jej doskonałe skomunikowanie. – Ponad dwa lata temu dobiegła końca modernizacja wewnętrznego układu komunikacyjnego zlokalizowanego w Porcie Zewnętrznym, której celem było doprowadzenie ruchu kolejowego oraz samochodowego do głębokowodnych terminali przeładunkowych. Wybudowanych lub przebudowanych zostało łącznie 7,2 km dróg, 10 km torów, łącznie z torem dojazdowym do przedmiotowej nieruchomości, powstały cztery obiekty mostowe. Inwestycje u bram portu zrealizowały też inne podmioty, w tym PKP PLK. W ramach projektu pod nazwą „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdańsk” przebudowanych zostało ponad 70 km torów oraz 13 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych. Inwestycja ta z pewnością przyczyniła się do zwiększenia przepustowości kolejowej, a zatem i atrakcyjności Portu Gdańsk w oczach inwestorów – dodała.
NAJWIĘKSZA POGŁĘBIARKA ŚWIATA
Jak wskazała Urbanowicz, o poprawę dostępu od strony morza do tej części portu zadbał też Urząd Morski w Gdyni. – W grudniu 2019 r. zakończył modernizację toru wodnego do Portu Północnego. Do prac czerpalnych przy przebudowie toru zaangażowano największą na świecie pogłębiarkę. Teraz tor podejściowy jest szerszy i głębszy. Bezpieczne wprowadzanie statków do portu zapewnia też nowa obrotnica, która umożliwia dwukierunkową żeglugę jednostek, również tych o większych parametrach, które wcześniej nie mogły jednocześnie wpływać do tej części portu i wypływać z niej. Kolejnym milowym krokiem w rozwoju portu było zakończenie budowy falochronów zewnętrznych – tłumaczyła.
Przedstawicielka ZMPG S.A. podkreśliła też, że wszystkie wspomniane inwestycje były kluczowe dla portowego biznesu. – Zwiększyły konkurencyjność portu i udział w przeładunkach na Bałtyku. Dzięki temu Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem europejskim ostatniej dekady. Obecnie zajmuje 6. miejsce w Unii Europejskiej. Wyprzedził Marsylię, Barcelonę, Konstancę i Walencję. Co ważne, nadal utrzymuje pozycję lidera kontenerowego na Bałtyku i 2. miejsce w przeładunkach ogółem. To jedyny port na Morzu Bałtyckim przystosowany do obsługi największych statków oceanicznych na świecie – dodała.
NAJWAŻNIEJSZE ATUTY
Cytowany w informacji Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk, zaznaczył z kolei, że atutem gdańskiego portu jest to, iż jest on portem bez ograniczeń, wolnym od zalodzenia, głębokowodnym i uniwersalnym.
– Po pierwszym kwartale 2023 r. według Eurostatu jesteśmy na 5. miejscu w Unii Europejskiej z 51 proc. wzrostem przeładunków. Wyprzedziliśmy już takie porty, jak m.in. Bremerhaven i Barcelona. W sumie przez cały 2023 r. przeładowaliśmy o 13 mln ton towarów więcej niż w 2022 r. – przypomniał.
PAP/MarWer