Najpierw przyczyniła się do rekordowej frekwencji wyborczej, teraz zebrała międzynarodowe uznanie. Chodzi o akcję „Nie śpij, bo Cię przegłosują”. Gdańsk otrzymał za nią nagrodę Eurocities 2024 w kategorii „Kreatywne kampanie wyborcze: mobilizacja obywateli”.
Miasto pokonało w tej kategorii szwajcarski Zurych oraz holenderski Rotterdam. W czwartek, 30 maja w Kluż-Napoce w Rumunii statuetkę odebrali przedstawiciele gdańskiego magistratu oraz Fundacji Gdańskiej. Kampania jest kontynuowana w kontekście zbliżających się wyborów do Europarlamentu, które odbędą się 9 czerwca 2024.
NAGRODA EUROCITIES
Nagroda Eurocities przyznawana jest od 2019 roku, zawsze w trzech, różnych kategoriach. Laureatami nagrody w pięciu ostatnich edycjach nagrody były m.in. Kopenhaga, Hamburg, Londyn i Saragossa.
Nagroda promuje osiągnięcia samorządów, ale również ma inspirować innych do podejmowania podobnych inicjatyw na rzecz rozwoju, zmian i budowy bezpiecznej przyszłości europejskich miast. Niezależne jury przyznające nagrodę składa się z przedstawicieli UE, mediów, organizacji pozarządowych oraz miasta gospodarza konferencji. Tegoroczne statuetki zostały wręczone na uroczystej gali, która odbyła się w czwartek, 30 maja w Kluż-Napoce w Rumunii.
W tym roku nominowanych zostało dziewięć miast w trzech kategoriach:
- „Innowacje: pozyskiwanie talentów”, nominowani: Madryt (Hiszpania), Marsylia (Francja), Porto (Portugalia)
- „Ekologiczna i zrównoważona produkcja żywności”, nominowani: Bordo (Francja), Dortmund (Niemcy), Pau (Francja)
- „Kreatywne kampanie wyborcze: mobilizacja obywateli”, nominowani: Gdańsk (Polska), Rotterdam (Królestwo Niderlandów), Zurych (Szwajcaria)
Nagroda przyznawana jest w ramach stowarzyszenia dużych miast europejskich Eurocities, które powstało w 1986 r. i zrzesza obecnie ponad 200 miast z krajów Unii Europejskiej, ale także z krajów spoza UE. Funkcjonuje jako platforma do wymiany wiedzy, doświadczeń i innowacyjnych pomysłów. Członkowie za jej pośrednictwem omawiają wspólne problemy oraz opracowują skuteczne rozwiązania. Platforma służy także zacieśnianiu współpracy z instytucjami europejskimi w celu przedstawiania im zarówno potencjału, jak i problemów miast oraz ich mieszkańców. Miasto Gdańsk przystąpiło do stowarzyszenia w 1994 roku.
„NIE ŚPIJ, BO CIĘ PRZEGŁOSUJĄ”
Miasto otrzymało nagrodę za kampanię profrekwencyjną „Nie śpij, bo Cię przegłosują”, która została zainaugurowana podczas Święta Wolności i Praw Obywatelskich w czerwcu 2023 roku i trwała do połowy października 2023. Jej symbolem był budzik, który podróżując po Polsce przejechał trasę ponad 3 tys. kilometrów. Instalacja artystyczna zachęcała do odwiedzania strony internetowej www.niespij.pl oraz przypominała mieszkańcom o wyborach 15 października.
Celem kampanii było pobicie rekordu frekwencji w wyborach parlamentarnych z 1989 roku, który wynosił 62,7 procenta. Działania miały także na celu podniesienie świadomości, że liczy się każdy głos i zaangażowanie młodych ludzi w proces demokratyczny – zwłaszcza, że były to pierwsze wybory, w których uprawnieni byli ludzie urodzeni po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku. W internecie, mediach tradycyjnych i społecznościowych kampania zyskała ponad 40 milionów odsłon. Do akcji włączyło się wiele znanych osób z różnych środowisk.
REKORD POBITY
Rekord został pobity. W całym kraju frekwencja wyborcza w wyborach 15 października osiągnęła ponad 74 procent. W Gdańsku do urn poszło 81,5 procent uprawnionych mieszkanek i mieszkańców. W kampanię zaangażowały większe i mniejsze samorządy, a także organizacje: Unia Metropolii Polskich, Związek Miast Polskich, Związek Województw RP. Działania profrekwencyjne można było zobaczyć m.in. w Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Łodzi, Płocku, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Warszawie i we Wrocławiu.
W ramach kampanii uruchomiono także stronę internetową www.niespij.pl, pełniąca funkcję źródła kluczowych informacji związanych z nadchodzącymi wyborami. Wspólnie z ekspertami przygotowano sekcję pytań i odpowiedzi, w której wyborcy mogli pozyskać ważne informacje wyborcze dotyczące głosowania za granicą, zmiany miejsca głosowania, czy możliwości oddania głosu bez posiadania dowodu osobistego.
WYBORY DO EUROPARLAMENTU
Strona www.niespij.pl nadal działa i można na niej znaleźć niezbędne informacje dot. głosowania w wyborach do Europarlamentu, które odbędą się 9 czerwca 2024.
– Patrząc w przyszłość, wyznaczamy sobie nowe ambitne cele. Jednym z nich jest przekroczenie dotychczasowego rekordu frekwencji w nadchodzących wyborach do Parlamentu Europejskiego. Ustanowiono go w 2019 roku, kiedy frekwencja wyniosła 45,68%. Jesteśmy przekonani, że możemy osiągnąć jeszcze lepszy wynik – mówią twórcy kampanii.
Jak dodali, ich celem jest mobilizacja jak największej liczby osób do udziału w wyborach, abyśmy mogli wspólnie kształtować przyszłość naszego kraju.
mat. pras./aKa