Gigantyczne suwnice stanęły w gdyńskim terminalu kontenerowym [FOTO/VIDEO]

20141209 082129

Sukcesem zakończyła się operacja rozładunku pierwszej z dwóch nowych suwnic, które przypłynęły z Chin do gdyńskiego portu. Konstrukcje mają zastąpić dwie uszkodzone dwa lata temu przez prom Stena Spirit. 900-tonowa konstrukcja została przeciągnięta z pokładu statku na brzeg po specjalnych torach, tłumaczy Michał Kużajczyk z Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. W akcji bierze udział kilkudziesięciu pracowników stoczni w Szanghaju. Praca jest bardzo precyzyjna. Statek nie może bowiem poruszyć się podczas rozładunku. 60-metrowa suwnica została wyposażona w wózki umożliwiające przemieszczanie w różnych kierunkach, dzięki czemu mogła sprawnie przejechać z tymczasowych na docelowe tory.

Suwnice, które zostały wyprodukowane w Shanghai Zhenhua Heavy Industries Co., Ltd są najnowocześniejszymi na Świecie i największymi w Polsce do rozładunku kontenerów do statków. Jak powiedział Michał Kużajczyk są w stanie obsługiwać statki, które nie mieszczą się w Kanale Panamskim i mają 19 rzędów kontenerów wszerz pokładu.

Druga z suwnic opuści statek jutro rano. Do tego czasu ciężarowiec musi zostać dobrze wybalastowany i ustawiony przy nabrzeżu Helskim. Dwie kolejne przypłyną do Gdyni w przyszłym roku. Każda z konstrukcji kosztuje około 9 milionów dolarów!
Jak powiedział Radiu Gdańsk Michał Kużajczyk z BCT Gdynia operacja potrwa około godziny. Najważniejsza jest precyzja i takie postępowanie żeby statek w czasie zjazdu suwnicy za bardzo się nie wynurzył. Dziś rozładowana będzie jedna suwnica. Jutro, po przebalastowaniu statku, kolejna. Konstrukcje zastąpią w BCT dwie suwnice zniszczone dwa lata temu przez prom Stena Spirit.

20141209 084550

20141209 084529
20141209 06490020141209 06495220141209 064959

sk/oo
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj