Trzy duże przetargi PKP PLK. Na liście trasa Gdynia-Lębork

(Fot. PKP PLK)

Modernizacja trasy Gdynia -Lębork to jeden z trzech przetargów ogłoszonych przez PKP PLK o szacowanej łącznie kwocie ponad 6 mld zł. Tylko inwestycja na Pomorzu pochłonie połowę tej kwoty.

Przetarg na realizację prac na trasie Gdynia -Lębork to kolejny etap inwestycji na linii kolejowej nr 202, łączącej województwo pomorskie z zachodniopomorskim. W ramach inwestycji przebudowane mają zostać wszystkie przystanki i stacje na trasie: Gdynia Chylonia, Rumia, Reda, Reda Pieleszewo, Wejherowo Śmiechowo, Wejherowo, Gościcino Wejherowskie, Luzino, Strzebielino Morskie, Bożepole Wielkie, Godętowo, Lębork Mosty i Lębork.

Jak informuje PKP PLK, zapewnione zostaną też wygodne dojścia dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Co więcej, powstaną również nowe przystanki o roboczych nazwach Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Wejherowo Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór, które zwiększą dostęp do kolei w tej części woj. pomorskiego.

W efekcie na tory będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Lepszą przepustowość trasy i dojazdy do aglomeracji trójmiejskiej zapewnią drugi tor na odcinkach Gdynia Chylonia – Rumia, Wejherowo – Lębork oraz dwa tory tzw. aglomeracyjne na odcinku Rumia – Wejherowo jako przedłużenie linii kolejowej nr 250. Prace obejmą również przebudowę sieci trakcyjnej, torów i obiektów inżynieryjnych na odcinku 55 km, co przełoży się na sprawne podróże pociągiem. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów zwiększy się dzięki zastąpieniu przejazdów kolejowo – drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi.

Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Gdynia – Słupsk oraz po uzyskaniu wymaganych pozwoleń, skróci się czas podróży między miastami o około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h. Inwestycja przygotuje możliwość rozbudowy linii do prędkości pociągów do 200 km/h, w ramach planowanego oddzielnego zadania w zakresie zabudowy systemu ETCS/ERTMS.

Szacowana wartość inwestycji to ponad 3 mld zł. Zakończenie robót planowane jest do końca 2029 r. Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS na lata 2021-2027.

oprac. ar

 

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj