Stowarzyszenie z Wrzeszcza wstrzymało miejskie procedury związane z budową nowej linii tramwajowej

Stowarzyszenie deklaruje, że będzie aktywnie korzystać ze swoich praw (Fot. Radio Gdańsk/Sebastian Kwiatkowski)

Przyszłość linii tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz jest w rękach Wód Polskich. Procedury urzędowe wstrzymali mieszkańcy ze stowarzyszenia Dolina Królewska, którzy nie chcą tramwaju na wąskiej ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego.

– Staliśmy się stroną postępowania przed Wodami Polskimi, które wstrzymały wykonanie pozwolenia wodnoprawnego podziemnego zbiornika retencyjnego – mówi Jakub Marchwicki. – Udało nam się zostać stroną postępowania wodnoprawnego przed Wodami Polskimi, a tym samym wstrzymać wykonalność decyzji i pozwolenia wodnoprawnego. To znaczy, że do czasu nowej decyzji, która według dyrektora Wód Polskich nastąpi najwcześniej 30 listopada, miasto nie jest w stanie składać kolejnych wniosków o zgody na realizację inwestycji. Wniosek, który jest ogłoszony i procedowany w Urzędzie Miejskim, powinien zostać zawieszony – dodaje.

Stowarzyszenie deklaruje, że będzie aktywnie korzystać ze swoich praw. – Mamy możliwość przedstawienia naszego punktu widzenia, jeżeli chodzi o zagrożenia dla budynków, których wcześniej nie było. To była nowa informacja dla Wód Polskich. Jeżeli decyzja będzie podtrzymana, będziemy mogli korzystać z całej procedury odwoławczej – wyjaśnia.

Banery na ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego w Gdańsku (fot. Radio Gdańsk/Sebastian Kwiatkowski)

Jak powiedział Radiu Gdańsk Bogusław Pinkiewicz z Wód Polskich w Gdańsku, wznowiono postępowanie dotyczące wydania pozwolenia wodnoprawnego dot. przebudowy odcinka Potoku Królewskiego w Gdańsku.

– Co do zasady można przyjąć, że będzie to miało wpływ na przebieg inwestycji, w związku z którą pozwolenie wydano. Nie jesteśmy jednak w stanie określić zakresu tego wpływu, ponieważ nie mamy informacji nt. zaawansowania inwestycji – wyjaśnia.

„POSTANOWIENIE WÓD POLSKICH NIE WPŁYWA NA LOSY INWESTYCJI”

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska złożyła zażalenie na postanowienie Wód Polskich. To jednak, jak mówi szef DRMG Krzysztof Małkowski, nie wpływa na losy inwestycji.

– Mamy nadzieję, że po rozpatrzeniu naszego odwołania wrócimy do punktu wyjścia i nadal będziemy mieli ważną decyzję. Na tym konkretnym odcinku czekamy na postanowienie Wód Polskich, a na pozostałych odcinkach prowadzimy prace. Jesteśmy na etapie analizy wpływu tego, co się wydarzyło, na przebieg naszego projektu. Na dzień dzisiejszy nie widzimy zagrożenia – uważa Małkowski.

– Stoimy na stanowisku, że w oparciu o założenia decyzji środowiskowej oraz po uwzględnieniu budowy nowej trasy tramwajowej w projekcie określono niezbędny zakres przebudowy istniejącego Potoku Królewskiego. Przyjęte rozwiązania projektowe pozwalają na przeprowadzenie jego wód bez pogorszenia stanu istniejącego, a w rejonie ulic Fiszera i Bohaterów Getta Warszawskiego wpłyną na istotne ograniczenie podtopień w trakcie intensywnych opadów. Projekt został opracowany przez wysokiej klasy specjalistów, po przeprowadzeniu pogłębionych analiz, a finalne rozwiązania mają również na celu ograniczenie wpływu inwestycji na istniejącą zabudowę – zarówno w trakcie prac, jak i po ich zakończeniu – dodaje dyrektor DRMG.

SĄ TEŻ ZASTRZEŻENIA DO KONSERWATORA ZABYTKÓW

Przedstawiciele stowarzyszenia zarzucają miastu konsekwentny brak dialogu, choć sąd administracyjny miał w sierpniu przyznać rację, że urzędnicy niesłusznie odmawiają im dostępu do dokumentów. Mieszkańcy mają też zastrzeżenia do konserwatora zabytków. Chodzi o niedostateczne zabezpieczenie sąsiedniej, wpisanej do rejestru zabytków kamienicy.

Warta 800 milionów złotych inwestycja walczy o 260 milionów złotych unijnego dofinansowania. Gotowy jest projekt budowlany i decyzja środowiskowa. Kończą się prace dotyczące projektu wykonawczego. Przetarg na budowę planowany jest na początek przyszłego roku.

Mierząca 3,5 kilometra trasa do Wrzeszcza zacząć ma się na ulicy Rakoczego w Pieckach-Migowie. Przy ulicy Wileńskiej pobiegnie w tunelu. Powstać ma siedem nowych przystanków z parkingami. Według planów miasta budowa powinna rozpocząć się pod koniec przyszłego roku i potrwać do 2029.

Posłuchaj materiału naszego reportera:

Sebastian Kwiatkowski/ua

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj