Komy, gdzie i jak zgłosić wypadek przy pracy? Wyjaśnia ekspert prawa pracy

Witold Polkowski. (fot. Radio Gdańsk/Joanna Merecka-Łotysz)
Witold Polkowski. (fot. Radio Gdańsk/Joanna Merecka-Łotysz)

W każdy wtorek po godzinie 13:00 na antenie Studia Słupsk przybliżamy państwu zagadnienia dotyczące prawa pracy. Nasz ekspert Witold Polkowski odpowiada na pytania słuchaczy, komentuje zmiany w prawie pracy oraz przybliża znajomość przepisów. Tym razem pytania dotyczyły pracowniczych badań lekarskich.

Nasi słuchacze chcieli wiedzieć, czym jest wypadek przy pracy, jak go zgłaszać, gdzie i komu?

– Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą. Elementy te muszą wystąpić łącznie. Jeśli zabraknie chociaż jednego z nich, dane zdarzenie nie będzie mogło zostać zakwalifikowane jako wypadek przy pracy – mówił Witold Polkowski. – Pracownik, który ucierpiał w wypadku, oraz świadkowie powinni niezwłocznie poinformować o zdarzeniu pracodawcę. Świadkowie incydentu powinni dokonać tego na piśmie. Pracodawca ma obowiązek udzielić poszkodowanemu pierwszej pomocy oraz zabezpieczyć miejsce wypadku – dodaje.

Jeżeli wypadek był śmiertelny, ciężki lub zbiorowy, należy zawiadomić właściwego terytorialnie, ze względu na miejsce zdarzenia, okręgowego inspektora pracy i prokuratora. Pracę należy przerwać, a o wznowieniu prac i ponownym uruchomieniu maszyn zdecyduje społeczny inspektorat pracy.

Posłuchaj całej rozmowy:

Jeśli mają państwo pytania dotyczące przepisów prawa pracy – zapraszamy do kontaktu pod adresem mailowym slupsk@radiogdansk.pl lub j.merecka@radiogdansk.pl.

Joanna Merecka-Łotysz/ar

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj