Odśnieżanie dróg będzie kosztować Gdańsk prawie 30 mln zł. Służby już są w gotowości

Gdańsk: Pług odśnieżający przy alei Armii Krajowej w stronę Gdyni (fot. Anna Bobrowska / KFP)

Ponad 28 milionów złotych zostało zabezpieczonych w budżecie miasta na łagodzenie negatywnych skutków zimy w Gdańsku. W gotowości pozostaje 130 specjalistycznych pojazdów, 7 tysięcy ton kruszywa i środków chemicznych, a także załogi pełniące całodobowe dyżury.

Wykonawcy realizujący na rzecz miasta zadania związane z usuwaniem śniegu i lodu z nawierzchni jezdni, chodników i dróg rowerowych pozostają w gotowości, by w razie pogorszenia aury przystąpić do działania. Jak zapewniają przedstawiciele Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, monitorowane są prognozy pogody i odczyty ze stacji meteorologicznych, by można było reagować nie tylko w przypadku pojawienia się opadów śniegu, ale by z wyprzedzeniem minimalizować ryzyko oblodzenia dróg. To szczególnie ważne w okresie, kiedy na wilgotnej za dnia nawierzchni po nocnych przymrozkach może powstać tzw. „szklanka”.

– W mieście mamy do odśnieżenia niemal 1000 km dróg, ale odśnieżamy także główne drogi rowerowe, których łączna długość to ponad 80 km. To całkiem sporo kosztuje. Zima z przełomu 2023 i 2024 roku kosztowała nas 24 miliony złotych. Te pieniądze wystarczyłyby na budowę przedszkola czy żłobka modułowego. Co roku ponosimy taki koszt po to, żeby było bezpiecznie – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

SPRZĘT GOTOWY DO AKCJI

Do łagodzenia negatywnych skutków zimy, oprócz stale czuwających pracowników, potrzebny jest odpowiedni sprzęt i środki chemiczne. Podobnie jak w poprzednich latach, wykorzystywane będą pługoposypywarki, pługi, ciągniki, a przy bardzo dużych opadach także samobieżne ładowarki hydrauliczne i pługi wirnikowe. Przygotowane są również pojazdy do odśnieżania i uszorstniania dróg rowerowych. W sumie w zimowych akcjach do dyspozycji jest w gotowości 130 pojazdów.

– W pełnej gotowości zimowej pozostajemy od 15 października do 15 maja. W tym czasie 130 pojazdy przez 24 godziny i 7 dni w tygodniu są gotowe, by ruszyć w miasto i wspomóc udrażnianie głównych ciągów komunikacyjnych. Odśnieżamy drogi, chodniki, przystanki komunikacji publicznej czy drogi rowerowe o łącznej długości 82 km. Na udrożnienie głównych dróg nasz wykonawca ma czas do 8 godzin po ustaniu opadów. Jesteśmy także w ciągłej gotowości i na bieżąco obserwujemy prognozy pogody po to, żeby móc też zadziałać przed opadami – odpowiednimi mieszankami kruszywa przygotować drogi wcześniej, tak by nie były aż tak śliskie. Chciałbym również zaapelować przede wszystkim do wspólnot mieszkaniowych i właścicieli lokali, bo oni również są odpowiedzialni za utrzymanie zimowe. Zarówno wspólnoty mieszkaniowe, administratorzy i właściciele budynków mają obowiązek oczyścić chodnik i teren przed własną posesją – przypomina Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa.

ŚRODKI CHEMICZNE

Wśród środków chemicznych, którymi posypywane będą nawierzchnie jezdni, ciągów pieszych utrzymywanych przez miasto i głównych dróg rowerowych, znajdują się przede wszystkim chlorek sodu (NaCl) – tzw. sól drogowa – a także mieszaniny chlorku sodu i chlorku wapnia (CaCl2) oraz kruszywo w postaci piasku. Każdy z tych środków może być stosowany do łagodzenia skutków zimy zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Środowiska z 27 października 2005 roku.

Sól może być niebezpieczna dla roślinności, dlatego tereny zielone mają zostać zabezpieczone osłonami ograniczającymi kontakt roślin z wodą czy błotem pośniegowym. Specjaliści z GZDiZ podkreślają, że sól pozwala na szybkie rozpuszczenie warstwy lodu pokrywającej nawierzchnię – zastosowanie wyłącznie odpłużania, nie da tych samych rezultatów. Priorytetem jest w tym przypadku zapewnienie bezpieczeństwa na drogach.

GOTOWOŚĆ SPÓŁKI PREZERO

– W imieniu spółki PreZero Serwis Północ potwierdzam gotowość do realizacji umowy na utrzymanie zimowe podstawowego układu komunikacyjnego Gdańska. W przypadku wystąpienia warunków zimowych, na ulicę naszego miasta wyjedzie 56 jednostek wyposażonych w pługi i posypywarki obsługiwanych przez wykwalifikowane kadry. W gotowości mamy także pług wirnikowy, wytwornice solanki, które wykorzystywane są do pracy w skompilowanych warunkach – zapewnia Magdalena Adamkiewicz, wiceprezes PreZero.

– Codziennie, od 15 października, jesteśmy w kontakcie z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni. Na miejscu mamy zgrany, doświadczony zespół, który na bieżąco analizuje prognozy pogody i sprawdza, jaka temperatura i jakie opady wystąpią danego dnia. Do wyjazdu i pracy w terenie jesteśmy gotowi w każdej chwili. Nasi doświadczeni kierowcy dokładnie wiedzą, na jakie trasy w pierwszej kolejności powinni wyjechać. Dodatkowo, mamy odczyt GPS każdego z pojazdów, co daje nam ogląd sytuacji i pozwala dostosować nasze scenariusze do warunków pogodowych – mówi Przemysław Mroczko, kierownik PreZero.

ZAPLANOWANE DZIAŁANIE

Odśnieżanie oraz odladzanie nawierzchni, by było skuteczne, wymaga zaplanowanego działania. W wypadku opadów śniegu, w pierwszej kolejności firmy wykonawcze przystępują do pracy na drogach „podstawowego układu komunikacyjnego”, czyli na głównych ciągach komunikacyjnych miasta, biegnących w granicach administracyjnych Gdańska drogach krajowych (z wyjątkiem dróg ekspresowych), wojewódzkich i powiatowych. Do tego układu należą też drogi gminne, na których wyznaczone są trasy autobusów komunikacji miejskiej. Na drogi „uzupełniającego układu komunikacyjnego”, czyli drogi gminne i wewnętrzne, sprzęt wyrusza w drugiej kolejności. Łączna długość odśnieżanych dróg w Gdańsku to blisko 960 km.

Ponadto negatywne skutki zimy łagodzone będą na 10 głównych trasach rowerowych w mieście o łącznej długości ok. 82 km. Trasy te wytypowane zostały w porozumieniu ze środowiskiem rowerowym. Oprócz nawierzchni jezdni i dróg rowerowych GZDiZ odśnieża i uszorstnia przystanki komunikacji miejskiej, część ciągów pieszych i rekreacyjnych w parkach, ogólnodostępne parkingi, płatne miejsca postojowe, schody terenowe oraz kładki i tunele dla pieszych.

INNE ODPOWIEDZIALNE PODMIOTY

– Gdański Zarząd Dróg i Zieleni jest przygotowany na nadejście zimy, chociaż wolelibyśmy, żeby jeszcze jak najdłużej było ciepło. Miasto podzieliliśmy na rejony, żeby zoptymalizować działania i aby jak najlepiej zadbać o bezpieczeństwo wszystkich mieszkańców. Pracownicy GZDiZ na bieżąco monitorują stan nawierzchni, prognozy oraz analizują dane ze stacji meteorologicznych i podejmują decyzje m.in. o dodatkowych działaniach w terenie. Jeśli mieszkanki i mieszkańcy mają uwagi bądź spostrzegania dotyczące utrzymania zimowego, mogą je zgłaszać poprzez Gdańskie Centrum Kontaktu lub bezpośrednio do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni – wskazuje Anna Bobrowska, zastępca dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. infrastruktury i remontów.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie odpowiada za realizację akcji „Zima” w każdym miejscu. Za drogi wewnętrzne należące np. do spółdzielni lub wspólnot mieszkaniowych czy instytucji odpowiadają właściciele bądź zarządcy poszczególnych nieruchomości.

Podobnie jest z chodnikami. Jeśli przylegają do nieruchomości (np. domu, sklepu, garażu, budynku szkoły itp.), to za ich utrzymanie zimowe odpowiada właściciel lub zarządca. Za chodniki na terenie spółdzielni mieszkaniowych odpowiadają spółdzielnie. GZDiZ może usunąć śnieg i lód oraz posypać kruszywem tylko te chodniki, które znajdują się w jego utrzymaniu.

Za zimowe utrzymanie Obwodnicy Trójmiasta odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. O stan torowisk tramwajowych w czasie zimy dba spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

ŚRODKI FINANSOWE

Na ostatni kwartał 2024 roku w planie budżetowym GZDiZ na utrzymanie zimowe zarezerwowano niespełna 11 mln zł. Z kolei budżet na cały przyszły rok opiewa na kwotę ponad 28 mln zł. Wydatkowanie tych środków uzależnione jest od pogody, zatem w razie potrzeby mogą one zostać zwiększone. Jeśli natomiast pieniądze nie zostaną w całości wykorzystane na likwidację negatywnych skutków zimy, wówczas mogą zostać użyte do sfinansowania innych prac związanych z utrzymaniem nawierzchni dróg i chodników w Gdańsku.

Umowy z wykonawcami utrzymania zimowego dróg są skonstruowane tak, że płatność uzależniona jest od uzyskanego rezultatu wykonanej pracy, czyli przejezdności dróg, a nie od liczby przejechanych kilometrów, pojazdów czy ilości wysypanej soli. Inspektorzy GZDiZ regularnie będą sprawdzać jakość pracy poszczególnych wykonawców – informują urzędnicy.

ZGŁOSZENIA

Sprawy związane z utrzymaniem zimowym można zgłaszać za pomocą Gdańskiego Centrum Kontaktu. Zgłoszenia przyjmowane są całodobowo przez siedem dni w tygodniu pod numerem telefonu 58 52 44 500, mailowo pod adresem kontakt@gdansk.gda.pl, za pośrednictwem aplikacji mobilnej „Gdańskie Centrum Kontaktu” oraz na stronie internetowej https://zglos.gdansk.pl.

mat. pras./aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj