Ruszył drugi etap przetargu na budowę drogi ekspresowej nr 7 z Koszwał do Kazimierzowa. Jeżeli procedura zakończy się w terminie, prace budowlane ruszą zaraz po wakacjach. Do drugiego etapu zakwalifikowało się trzynaście firm. Każdy z wykonawców może ubiegać się o realizację tylko jednego z dwóch, 20-kilometrowych odcinków. Jak powiedział reporterowi Radia Gdańsk Piotr Michalski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, takie rozwiązanie ma sprzyjać konkurencji. – Jest też bardziej optymalne i bezpieczne, bo chodzi o ciężkie prace w trudnym terenie, dodał urzędnik. O wyniku przetargu w głównej mierze zdecyduje cena, następnie termin realizacji i długość gwarancji. Prace budowlane powinny rozpocząć się na przełomie sierpnia i września.
Ekspresowa „siódemka” będzie miała długość 40 kilometrów. Początek trasy zlokalizowany będzie w Koszwałach (połączony z Obwodnicą Południową Gdańska), koniec będzie w Kazimierzowie (połączony z Obwodnicą Elbląga). Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy i pięć węzłów: w Cedrach Małych, Dworku, istniejący w Nowym Dworze Gdańskim, nieco dalej Żuławy Wschód (zjazd do Malborka) i Elbląg Zachód. Powstaną też dwa nowe mosty przez Wisłę w Kiezmarku. Pierwotnie planowano dobudowę jednego obiektu i wykorzystanie istniejącego. Ostatecznie drogowcy zdecydowali, że zbudują dwa nowe, a obecną konstrukcję oddadzą gminom. Będzie wykorzystywana do ruchu lokalnego dla pojazdów rolniczych, ale też pieszych i rowerzystów. Będą też dwa parkingi typu autostradowego „Mała Holandia”, na terenie Gminy Stegna i „Mirówko” koło Nowego Dworu Gdańskiego. Budowa ekspresowej „siódemki” potrwa trzy lata, koszt budowy to ponad trzy miliardy złotych.
Obecna droga krajowa nr 7 jest jednym z ważniejszych elementów infrastruktury drogowej zarówno w Polsce, jak i za granicą. Projektowany odcinek drogi krajowej S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu transportowym IA Ryga – Kaliningrad – Elbląg – Gdańsk (Via Hanzeatica) oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (Via Intermare).
sk/mmt