Ostatnia duża nieruchomość w Porcie Wewnętrznym wystawiona do przetargu

Zdjęcie ilustracyjne (fot. Port Gdańsk)

Licząca prawie 8 ha działka, potocznie zwana „Rybką”, znajdująca się w sąsiedztwie „Fosforów”, ma szansę zostać zagospodarowana. Zadanie to wpisuje się w długoterminową strategię inwestycyjną Zarządu Morskiego Portu Gdańsk w zakresie rozwoju Portu Wewnętrznego. Pod koniec 2023 r. zakończona została przebudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego, inwestycja, która w zdecydowany sposób poprawiła komunikację w okolicy wystawionej do przetargu nieruchomości. Był to punkt wyjścia do komercjalizacji tego terenu.

– Nieruchomość zlokalizowana przy ul. Chemików, znajduje się w drugiej linii od Nabrzeża Przemysłowego, co daje możliwość transportu towarów drogą morską i przeładunku w obrocie morskim w relacji statek-nabrzeże, nabrzeże-statek – mówi Piotr Borowski, menedżer klienta w ZMPG S.A. – Chcemy ożywić ten teren. Zależy nam na tym, by najemca generował przeładunki morskie. Oferujemy umowę długoterminową na 30 lat i chcemy, aby inwestor przeznaczył na to przedsięwzięcie minimum 25 mln zł. Oferujemy atrakcyjne stawki na okres prowadzenia inwestycji.

Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego nieruchomość ta przeznaczona jest pod funkcje przemysłowe, portowe czy składy wymagające dostępu do nabrzeża, z wyłączeniem jako niepożądanych obiektów handlowych o pow. powyżej 2 tys. m kw.

Na terenie nieruchomości wykluczona jest działalność związana ze składowaniem, przeładowywaniem i obrotem towarami nadmiernie pylącymi poza granice nieruchomości i utrudniającymi funkcjonowanie innych podmiotów; gazami, ropą naftową i produktami naftowymi; pierwiastkami promieniotwórczymi oraz węglem w każdej postaci. Obecnie przy Nabrzeżu Przemysłowym zlokalizowane są terminale masowe, które przeładowują aktualnie głównie kruszywa, minerały, zboża, złomy metali, siarkę.

NAJPIERW KOMUNIKACJA

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk inwestuje nie tylko w głębokowodny Port Północny. Od kilku lat prowadzone są wielomilionowe inwestycje mające na celu rozwój Portu Wewnętrznego. W 2022 r. na odcinku o długości 7 km został pogłębiony tor wodny. Zmodernizowano też ponad 5 km nabrzeży. Dzięki tym inwestycjom zwiększyło się dopuszczalne zanurzenie statków wchodzących do Portu Wewnętrznego. Kolejne, kluczowe z punktu widzenia rozwoju tej części portu, przedsięwzięcie, czyli przebudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego, zakończono pod koniec 2023 r. Inwestycja, dofinansowana z UE, pochłonęła ponad 82 mln zł.

Było to zadanie realizowane z myślą o przyszłych kontrahentach i inwestorach, którzy zechcą lokować swoje biznesy właśnie w Porcie Wewnętrznym. Projekt nosił nazwę ,,Rozbudowa i modernizacja węzłów sieci bazowej w porcie morskim w zakresie dostępowej infrastruktury drogowo-kolejowej”. W ramach tej inwestycji został m.in. przebudowany układ kolejowy i drogowy pomiędzy Nabrzeżem Przemysłowym a ulicą Ku Ujściu oraz pomiędzy ulicą Chemików a przyczółkiem przeprawy promowej w ciągu ulicy Bosmańskiej przez Kanał Kaszubski. Zmodernizowane i nowe drogi mają około 1,6 km, a tory około 6 km. Wszelkie nawierzchnie drogowe zostały wykonane w technologii betonu cementowego. Poza tym przebudowane zostały sieci wodociągowe, sanitarne, elektroenergetyczne i teletechniczne. Wybudowana została sieć kanalizacji deszczowej, oświetlenie uliczne. Powstało nowe ogrodzenie terenu i dwa posterunki wartownicze.

– Dzięki tej inwestycji mogliśmy ogłosić przetarg na najem „Rybki” – terenu, który do tej pory był nieużytkowany. To, że Nabrzeże Przemysłowe zostało skomunikowane z drogami zewnętrznymi, jest argumentem dla potencjalnych inwestorów. Przedsięwzięcie to w zdecydowany sposób poprawiło komunikację w rejonie Nabrzeża Przemysłowego od strony lądu, a co za tym idzie – usprawniło przeładunki. Ponadto trwa przebudowa samego Nabrzeża Przemysłowego. Od stycznia br. realizowane są inwestycje od strony wody – budowa umocnienia dna i wymiana linii odbojowej. Zostały wykonane roboty pogłębiarskie, które miały na celu umożliwienie bezpiecznego podejścia statków do nabrzeża. Prace mają zakończyć się w styczniu 2026. Będą kosztować blisko 30 mln zł – dodaje Piotr Borowski.

Artykuł sponsorowany

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj