W drugiej połowie przyszłego roku zakończy się rozbudowa terminalu kontenerowego w Gdańsku. Po ukończeniu inwestycji zdolność przeładunkowa wzrośnie z dzisiejszych 3 mln TEU do 4,5 mln TEU rocznie – powiedział PAP dyrektor generalny Baltic Hub Charles Baker. Koszt inwestycji to ok. 2 mld zł.
Inwestycja ruszyła pod koniec 2022 r., a nowy terminal T3 miał osiągnąć pełną funkcjonalność w drugiej połowie 2025 r.
– Pierwszy etap budowy, obejmujący przygotowanie części placów i infrastruktury do składowania kontenerów, został zakończony. W całości został wykonany oczep nabrzeża głównego wraz z belką odlądową na odcinku 717 metrów. Oba te elementy stanowią fundament, na którym będą poruszać się dźwigi nabrzeżowe typu Ship to Shore – wskazał Charles Baker.
Wyjaśnił, że nawierzchnia została ułożona na 500 metrach nabrzeża oraz w sześciu z czternastu sektorów kontenerowych, w których będą pracować półautomatyczne suwnice RMG.
– Równolegle prowadzone są prace hydrotechniczne i instalacyjne, niezbędne do pełnej operacyjności infrastruktury. Zakończenie budowy planowane jest na 2025 rok – dodał.
BEZPIECZNA REALIZACJA PROJEKTU
Według dyrektora, wraz z ukończeniem półautomatycznego terminalu T3 w drugiej połowie 2025 r., Baltic Hub będzie miał zdolność przeładunkową na poziomie 4,5 miliona TEU rocznie, ponad 124 hektary placów składowych, oraz około 2,1 km głębokowodnego nabrzeża wyposażonego w najnowocześniejszy sprzęt – w tym 21 suwnic STS oraz 74 suwnice placowe.
– Dodajmy do tego istniejące siedem torów kolejowych, każdy o długości 750 metrów, tworzących nowoczesną bocznicę o łącznej długości 5,25 km, oraz zautomatyzowany kompleks bram dla samochodów ciężarowych. Dzięki tym możliwościom Baltic Hub stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie – wskazał dyrektor generalny Baltic Hub.
Baker zaznaczył, że w ramach inwestycji utworzono 36-hektarową sztuczną wyspę, a wszystkie prace pogłębiarskie zostały zakończone.
– Zaawansowane prace budowlane są w toku. Tak ogromny projekt inwestycyjny może wiązać się z wyzwaniami na każdym etapie. Baltic Hub ma jednak doświadczenie w bezpiecznej realizacji gigantycznych projektów – podkreślił.
DIALOG Z MIESZKAŃCAMI
Dyrektor był pytany również o to, jak w związku z budową T3 zmieni się krajobraz wzdłuż gdańskiej plaży oraz czy działalność terminalu będzie uciążliwa dla mieszkańców.
– Terminal T3 jest rozszerzeniem istniejącego terminalu T1 i budowany jest całkowicie na wodzie. Oznacza to, że typowy portowy charakter krajobrazu nie ulegnie zmianie, ponieważ już istnieje – stwierdził Baker.
Jak dodał, prowadzone pomiary wskazują, iż działalność terminalu nie przekroczy dopuszczalnych norm hałasu.
– Naszymi celami są poszanowanie otaczającego środowiska, dialog z lokalną społecznością oraz tworzenie innowacyjnych rozwiązań, które wpływają na środowisko nie tylko w kontekście gospodarczym. Jesteśmy w stałym kontakcie z radami sąsiadujących dzielnic oraz miastem w kontekście rozwoju naszego terminalu – podkreślił.
KLUCZOWA ROLA BALTIC HUB
Zdaniem Bakera Baltic Hub odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce na poziomie regionalnym i krajowym jako wiarygodny partner biznesowy i duże przedsiębiorstwo korzystamy z usług i dostaw od tysięcy małych, średnich i dużych firm w Polsce.
– Nasz sukces to także ich sukces – ocenił.
Koszt budowy terminalu T3 wyniesie około 2 mld zł i będzie finansowana ze środków pozyskanych od zewnętrznych kredytodawców.
PAP/aKa