Miejska spółka chciała pozyskać dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy na tramwaje Pesa Jazz Duo. Pojazdy kursują po gdańskich torach od czterech lat – do floty dołączyły pod koniec 2020 roku.
Unijne wsparcie miało wynieść 67 milionów 300 tysięcy złotych, ale wniosek został odrzucony, bo – jak czytamy na stronie Centrum Unijnych Projektów Transportowych – nie spełniał kryteriów wyboru.
– To jest szokujące, że przy tak dużych kwotach wniosek nie jest rozpatrywany przez sprawy formalne. W tym przypadku odpowiedzialnością powinni zostać obarczeni urzędnicy, którzy przygotowali zgłoszenie GAiT w tym naborze. Tego typu środki to nierzadko cała duża inwestycja w przypadku miasta Gdańska – zauważa Przemysław Majewski, radny Prawa i Sprawiedliwości.
GDAŃSK ZOSTAŁ WYKLUCZONY
Jak mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka prasowa Gdańskich Autobusów i Tramwajów, po odblokowaniu środków z KPO pojawiała się szansa na zrefinansowanie jedenastu zakupionych tramwajów. Spółka aplikowała o dofinansowanie ich zakupu do wysokości 85 procent.
– Niestety, ze względu na duże zainteresowanie i ograniczoną liczbę pojazdów, mogących być objętych dofinansowaniem, z postępowania wykluczone zostały miasta, które procedurę zakupu uruchomiły przed 1 lutym 2020 roku – jak miało to miejsce m.in. w Gdańsku – wyjaśnia.
W konkursie przewidziano udzielenie dofinansowania dla 88 tramwajów, a wnioski dotyczyły w sumie 240 pojazdów. Przedstawiciele spółki GAiT nie wykluczają odwołania od tej decyzji. Obecnie czekają na pismo ze strony Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
DOFINANSOWANIE Z KPO
Dofinansowanie otrzymały cztery spośród dwunastu miast, które zgłosiły się po środki z Krajowego Planu Odbudowy:
- Miasto Bydgoszcz (43 887 642,28 zł);
- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. we Wrocławiu (202 987 447,60 zł);
- MPK Poznań Sp. z o.o. (215 686 740,89 zł);
- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie (127 931 256,00 zł).
Mateusz Czerwiński/aKa





