Zadłużenie branży beauty na Pomorzu jest jednym z najwyższych w Polsce

Zdjęcie ilustracyjne (Fot. Freepik)

Województwo pomorskie jest na drugim miejscu pod względem wysokości zadłużenia branży beauty. Szybki rozwój sprawił, że zmaga się ona z wieloma problemami, np. nieuczciwą konkurencją i finansowymi – ocenił Krajowy Rejestr Długów.

Zgodnie z danymi KRD łączna kwota zadłużenia tego sektora w ujęciu rocznym wzrosła o 5,5 mln do 51,3 mln zł. Liczba dłużników w ciągu roku wzrosła o 15 proc. i wynosi niemal 3,7 tys. Oznacza to, że na każdego dłużnika przypada średnio pięć przeterminowanych zobowiązań finansowych, czyli ok. 13,9 tys. zł.

DUŻE ZADŁUŻENIE NA POMORZU

Autorzy raportu wskazali, że 84 proc. dłużników z tego sektora to jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) z długiem na 41,9 mln zł. Reszta, czyli 9,5 mln zł to zadłużenie spółek prawa handlowego. Największe łączne zadłużenie w branży beauty jest w woj. mazowieckim, gdzie wynosi 12,8 mln zł. Kolejno jest woj. pomorskie (5,7 mln zł) i woj. wielkopolskie (5,3 mln zł). Pod względem liczby dłużników również listę otwiera Mazowsze (682). Natomiast w woj. śląskim jest to 457 dłużników, a na Pomorzu 365.

– Przedsiębiorcy największe zaległości (24,2 mln zł) posiadają wobec wtórnych wierzycieli (funduszy sekurytyzacyjnych i firm windykacyjnych) – dodał KRD. Z kolei 14,6 mln zł winni są branży finansowej i ubezpieczeniowej, np., bankom i firmom leasingowym. Kolejne 3,5 mln to nieopłacone faktury za Internet i telefon, a 1,7 mln zł to zaległości wobec zarządców nieruchomości.

NIEUCZCIWE DZIAŁANIA W BRANŻY

KRD ocenił, że w branży beauty rośnie również konkurencja, co może „prowadzić do nieuczciwych działań”, na przykład fałszywej reklamy, zaniżania cen i przechwytywania klientów. – Takie praktyki mogą zaszkodzić uczciwym przedsiębiorcom, psując ich reputację i sytuację finansową – zaznaczył.

Sandra Czerwińska z Rzetelnej Firmy wskazała natomiast na „dumping cenowy”, czyli obniżanie cen poniżej kosztów, aby pozbyć się konkurencji. – Choć na początku może to być korzystne dla klientów, w dłuższej perspektywie często prowadzi do powstania monopolu i wzrostu cen – podkreśliła. Aby walczyć z tym zjawiskiem – jak wyjaśniła – firmy mogą m.in. podpisywać umowy o zakazie konkurencji z pracownikami i kontrahentami.

Program Rzetelna Firma to sposób certyfikacji przedsiębiorstw prowadzony przez firmę doradztwa finansowego Kaczmarski Group.

PAP/ua

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj