Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla drugiego odcinka drogi do przyszłej elektrowni jądrowej na Pomorzu – podał w czwartek na platformie X minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Oznacza to, że przyszła trasa do elektrowni ma komplet pozwoleń środowiskowych.
Szef resortu infrastruktury przypomniał w mediach społecznościowych, że ostatniego dnia zeszłego roku RDOŚ wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla pierwszego odcinka drogi do elektrowni – od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213.
– Mamy zatem komplet. Droga w nowym śladzie będzie łączyć budowaną S6 z elektrownią – zwrócił uwagę Klimczak.
SZEŚĆ MILIONÓW ZŁOTYCH NA INWESTYCJE
Jak wyjaśnił Wojciech Wrochna, pełnomocnik rządu do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej, na inwestycje zarezerwowano sześć miliardów złotych.
– Są to pieniądze, które idą właśnie w inwestycje drogowe i kolejowe, realizowane przez odpowiednie instytucje – takie jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Polskie Linie Kolejowe. Z jednej strony mają one służyć budowie tej infrastruktury energetycznej – bo koleją do portu instalacyjnego będzie trzeba przewieźć komponenty. Są to jednocześnie inwestycje, które będą na co dzień służyć właśnie mieszkańcom – mówił.
Oferty w przetargu na realizację drugiego odcinka powinny być znane w przyszłym miesiącu, umowy na prace – w drugiej połowie tego roku.
BUDOWA DROGI DO ELEKTROWNI
Budowa drogi do elektrowni atomowej na Pomorzu została podzielona na dwa zadania: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km) oraz od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km). Dodatkowo, w ramach obecnie powstającej S6 na odcinku Leśnice – Bożepole Wielkie, ma zostać wykonany łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce.
13 FIRM CHĘTNYCH DO BUDOWY PIERWSZEGO ODCINKA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała w ubiegłym tygodniu, że 13 firm jest chętnych do budowy pierwszego odcinka drogi. Najniższa oferta na odcinek Lubiatowo – dw 213 o wartości blisko 177,9 mln zł została złożona przez Konsorcjum firm Polimex Infrastruktura/Polimex Mostostal. Najwyższą, na kwotę ponad 251,2 mln zł, złożyła Fabe Polska. Budżet na realizację tej inwestycji to ponad 364,3 mln zł.
BUDOWA DWÓCH ELEKTROWNI
Obecna wersja Programu Polskiej Energetyki Jądrowej (PPEJ) z 2020 r. zakłada budowę dwóch elektrowni jądrowych o łącznej mocy 6-9 GW, z należącą w 100 proc. do Skarbu Państwa spółką Polskie Elektrownie Jądrowe jako inwestorem i operatorem. Jako partnera dla pierwszej elektrowni poprzedni rząd wskazał konsorcjum Westinghouse-Bechtel. Ma ona powstać w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino na Pomorzu.
WYLANIE PIERWSZEGO BETONU JĄDROWEGO
Zgodnie z ostatnimi deklaracjami pełnomocnika rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, wylanie tzw. pierwszego betonu jądrowego pod pierwszy reaktor ma nastąpić w 2028 r., a rząd ma deklaracje wykonawcy, że od tego momentu potrzebuje siedmiu lat na zakończenie procesu budowy.
Sebastian Kwiatkowski/PAP/aKa





