W piątek rano żaglowiec Dar Młodzieży ze studentami na pokładzie wypłynął w pierwszy rejs w tym roku. W jego trakcie szkolna fregata Uniwersytetu Morskiego w Gdyni odwiedzi porty w m.in. Belgii, Portugalii i Norwegii.
– To pierwsza podróż robocza. Płyniemy do Antwerpii, gdzie będą wsiadać studenci z Belgii. Tygodniowa podróż, którą teraz rozpoczynamy, jest po to, by przygotować statek dla nich. Wspaniale pomaga nam Zespół Szkół Morskich z Gdańska. Mamy w tej chwili na pokładzie 50 uczniów, którzy odbędą z nami tygodniową praktykę – wyjaśnił dyrektor działu armatorskiego uczelni Dariusz Jellonek.

(fot. Radio Gdańsk/Anna Rębas)
PLAN REJSU
Studenci z belgijskiej Akademii Morskiej odbędą około miesięczną praktykę szkoleniową, odwiedzając Port Ponta Delgada na Azorach. 18 kwietnia br. żaglowiec ponownie dopłynie do portu w Antwerpii. Belgijskich studentów wymieni wówczas ok. 120 uczniów średnich szkół morskich z Gdańska, Kędzierzyna-Koźla oraz Wrocławia. Następnie, jak podała rzeczniczka UMG, Dar zawita do portu w Oslo, gdzie weźmie udział w obchodach Święta Narodowego 3 maja organizowanych przez Ambasadę Rzeczypospolitej Polskiej w Oslo.

(fot. Radio Gdańsk/Anna Rębas)
– Zanim statek wraz z młodzieżą powróci do macierzystego portu w Gdyni uczestniczyć będzie w zaplanowanych w dniach 9-11 maja Hafengeburtstag, czyli urodzinach portu w Hamburgu, wydarzeniu uznawanym za największy festiwal morski w świecie – podała rzeczniczka prasowa Uniwersytetu Morskiego w Gdyni dr Zuzanna Szwedek-Kwiecińska..
Statek do gdyńskiego portu ponownie zawita 18 maja.

(fot. Radio Gdańsk/Anna Rębas)
ŻAGLOWIEC O DŁUGIEJ HISTORII
Dar Młodzieży to trzymasztowa fregata, żaglowiec szkolny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, który kontynuuje tradycję dwóch poprzedników – „Lwowa” – żaglowca lat pionierskich, kiedy to jeszcze Tczew był siedzibą Szkoły Morskiej i „Daru Pomorza” – „białej fregaty”, służącej szkoleniu kadr morskich dla biało-czerwonej bandery w latach 1930-1982. Jest on równocześnie pierwszym żaglowcem zbudowanym w polskiej stoczni, według oryginalnego polskiego projektu, od podstaw jako żaglowa jednostka szkolna.

(fot. Radio Gdańsk/Anna Rębas)
Kadłub fregaty został zwodowany w Stoczni Gdańskiej 12 listopada 1981 roku. Po próbach morskich 4 lipca 1982 roku na „Darze Młodzieży” podniesiono biało-czerwoną banderę. Matką chrzestną została żona komendanta „Daru Pomorza” kpt. ż. w. Kazimierza Jurkiewicza – Helena Jurkiewicz. 10 lipca 1982 roku „Dar Młodzieży” wypłynął w dziewiczy rejs pod dowództwem kpt. Tadeusza Olechnowicza.
Fregata ma 2,9 tys. ton wyporności; jej długość to po pokładzie – 94,2 m, a z bukszprytem – 108,815 m; szerokość – 14 m; zanurzenie – 6,6 m. Wysokość maksymalna wynosi 5,1 m, a powierzchnia żagli – 3 015 m kw.

(fot. Radio Gdańsk/Anna Rębas)
Pod koniec stycznia br. minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował, że w resorcie zapadła decyzja o budowie nowego żaglowca szkolnego, który ma zastąpić Dar Młodzieży. Według wstępnych szacunków jego budowa ma kosztować ok. 300 mln złotych. Czytaj więcej: Powstanie nowy „Dar Młodzieży”. Koszt budowy szkolnego żaglowca to 300 mln zł
Posłuchaj materiału:
Anna Rębas/PAP/ua





