Dworzec SKM w Gdyni zmieni oblicze. Wyremontowane zostaną również perony

0000 prasowkabanner

Planowana jest między innymi wymiana okien i drzwi, odświeżenie elewacji i ścian oraz uporządkowanie terenów przed budynkiem. Remont dworca Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdyni będzie możliwy dzięki pieniądzom z Unii Europejskiej.

Jak pisze trojmiasto.pl, prace mają być prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków. – Staraliśmy się, by budynek nie został doprowadzony do katastrofalnego stanu, przeprowadzając regularnie mniejsze prace remontowe, takie jak odmalowanie poręczy, czy zamontowanie stylowych okien. Warto pamiętać, że na górze znajduje się dyspozytornia, a swoje pomieszczenie ma też Straż Ochrony Kolei, mówił portalowi Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu SKM.

Remont ma być kompleksowy. Dla bezpieczeństwa pasażerów zamontowany zostanie monitoring i centrum informacji pasażerskiej. Do tego celu zaaranżowana zostanie sala pod kopułą. Wszystkie przystanki mają być monitorowane, a pasażerowie będą mogli się skontaktować z punktem informacyjnym bezpośrednio z peronów przez słupki informacyjne.

Jan informuje trojmiasto.pl, także perony SKM zostaną zmodernizowane. W Gdyni będą to stacje Leszczynki, Grabówek, Stocznia, Redłowo i Orłowo, w Gdańsku – przystanek Stocznia, a poza Trójmiastem Rumia Janowo. 

Po remoncie dworca PKP przed rozpoczęciem Euro 2012 spodziewano się rychłej modernizacji także dworca SKM. Brakowało jednak pieniędzy i czasu na rozpisanie wniosku o dofinansowanie z UE. Pieniądze na modernizację będą pochodziły ze środków Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych i Regionalnego Programu Operacyjnego.

Pierwszy dworzec kolejowy w centrum Gdyni otwarto 1 stycznia 1894. Początkowo był to przystanek kolejowy z niewielką drewnianą poczekalnią, kilkoma lampami i tablicą z nazwą miejscowości. Z czasem kompleks dworcowy powiększał się. Po prawie 10 latach dokonano rozbudowy przystanku, powstał ceglany budynek z kasami, następnie poczekalnia z prawdziwego zdarzenia, a Gdynia zyskała miano stacji IV klasy. 

W latach 1923-1926 powstał nowy, murowany i okazały gmach według projektu Romualda Millera, zbudowany w stylu narodowo – dworkowym, który otwarto w lipcu 1926. W jego wnętrzach umieszczono kasy, poczekalnię, toalety, przechowalnię bagażu, restaurację, księgarnię, punkt wymiany walut oraz zakład fryzjerski. Obok wybudowano tzw. dworzec letni, do którego prowadziło przejście podobne do tego, które łączy współcześnie dworce PKP i SKM, z czasem przystosowany do całorocznej obsługi podróżnych.

Po zniszczeniu w czasie II wojny światowej dworca z r. 1926, w latach pięćdziesiątych zbudowano nowy dworzec według projektu prof. Wacława Tomaszewskiego. 

W sierpniu 2008 roku rozpoczęto modernizację stacji, która obejmowała m.in. przebudowę hali Dworca Głównego, zadaszenie peronów i zmiany w systemie sterowania ruchem kolejowym. 6 czerwca 2012 oficjalnie otwarto zmodernizowany budynek dworca. Inwestycja kosztowała 40,7 mln złotych, a sfinansowana została częściowo z unijnych funduszy.

trojmiasto.pl/mar

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj