Od 20 maja pociągi nie muszą już trąbić przed wszystkimi przejazdami. Nowe przepisy przyniosła nowelizacja rozporządzenia ministra infrastruktury ws. ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.
Weszła w życie nowelizacja rozporządzenia ministra infrastruktury z 15 kwietnia br., która zmienia zasady używania sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność”. Z wybranych przejazdów kolejowo-drogowych zniknęły wskaźniki W6b, które o nim przypominały.
Ten charakterystyczny dźwięk ostrzegawczy był dotąd obowiązkowy nawet tam, gdzie bezpieczeństwo zapewniały nowoczesne urządzenia – niezależnie od pory dnia czy nocy, co od dawna wywoływało liczne interwencje i skargi. Ta zmiana poprawi komfort życia osób mieszkających w pobliżu linii kolejowych – szczególnie tam, gdzie linia biegnie przez tereny zurbanizowane.
SYGNAŁ RP1 „BACZNOŚĆ”
Sygnał Rp1 „Baczność” nadal będzie obowiązywał przed przejazdami, które nie mają aktywnych systemów zabezpieczeń, czyli przed:
- przejazdami kategorii D,
- przejazdami obsługiwanymi ręcznie (np. przez pracownika kolei kierującego ruchem na przejeździe),
- przejazdami na drogach wewnętrznych,
- miejscami, gdzie ruch prowadzony jest bez powiązania z urządzeniami Sterowania Ruchem Kolejowym.
Maszynista – niezależnie od oznakowania – zawsze może nadać sygnał „Baczność” w razie dostrzeżenia zagrożenia, a zgodnie z nowymi przepisami pozostanie on obowiązkowy na około 50 procentach wszystkich przejazdów w Polsce – wyłącznie tam, gdzie jest to rzeczywiście konieczne.
Dla wielu mieszkańców to długo oczekiwana zmiana – oznacza mniej hałasu w otoczeniu torów i spokojniejsze noce w pobliżu linii kolejowych.
Posłuchaj także:
mat. pras./aKa





