Brak konsultacji społecznych, zła analiza ekonomiczna i zatajenie lepszego wariantu budowy – między innym to zarzucają władzom Gdańska mieszkańcy Wrzeszcza. Nie chcą, aby na ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego poprowadzono nową linię tramwajową, która ma być połączeniem z Pieckami – Migowo.

(fot. T.Nieśmiałek/Radio Gdańsk)
Michał Błaut ze stowarzyszenia Dolina Królewska, twierdzi, że Centrum Unijnych Projektów Transportowych, chce niezgodnie z regulaminem udzielić gminie Gdańsk dotacji na budowę „Nowej Politechnicznej”.
– Środki ma otrzymać projekt w wariancie stwarzającym zagrożenie dla zabytków i mieszkańców, który nie został skonsultowany społecznie i od lat rodzi konflikty społeczne – uważa Błaut.
– Podnoszone przez część mieszkańców twierdzenia o braku konsultacji społecznych nie znajdują odzwierciedlenia w dokumentacji projektu – mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku. – Konsultacje odbywały się zgodnie z przepisami ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie. Organem prowadzącym postępowanie środowiskowe był RDOŚ w Gdańsku, a na dalszym etapie – GDOŚ. Miasto Gdańsk nie uchyla się od dialogu społecznego, jednak prowadzi go w oparciu o przepisy prawa i faktyczne dane, a nie jednostronne interpretacje – dodaje.
ZDANIEM MIESZKAŃCÓW JEST LEPSZY WARIANT
Michał Błaut uważa, że lepszym wariantem byłoby poprowadzenie nowej trasy tramwajowej przez ulicę Do Studzienki, jednak jego zdaniem wniosek został wycofany pomimo lepszej oceny w raportach.
– We wniosku pominięto lub niewłaściwie przedstawiono wariant przez ul. Do Studzienki – tańszy, mniej kontrowersyjny i wyżej oceniany w ocenie środowiskowe. Istnieją dowody, że wariant przez Bohaterów Getta Warszawskiego wcale nie jest wariantem najkorzystniejszym pod względem środowiskowym – zaznacza Błaut.
– Wszystkie analizowane rozwiązania zostały opisane i poddane ocenie zgodnie z obowiązującymi procedurami. Z perspektywy funkcjonalnej i komunikacyjnej, wariant przez ul. Do Studzienki został oceniony jako mniej korzystny – wiązałby się z poważnymi komplikacjami w organizacji ruchu, zarówno w trakcie budowy, jak i po jej zakończeniu, oraz wymagałby wprowadzenia trudnych do wdrożenia rozwiązań technicznych – odpowiada Joanna Bieganowska.
ROZMOWA Z UDZIAŁEM MEDIÓW
– Oczekujemy, że miasto będzie działało w sposób przejrzysty. Chcielibyśmy porozmawiać z miastem w obecności mediów i przedstawić argumenty. Ludzie muszą być świadomi, w jaki sposób są podejmowane decyzje i żeby miasto publicznie wyjaśniło, dlaczego linia tramwajowa musi iść przez ulicę Bohaterów Getta Warszawskiego – wskazuje Michał Błaut.

(fot. T.Nieśmiałek/Radio Gdańsk)
ODPOWIEDŹ WICEPREZYDENTA
– Wielokrotne powtarzanie tych samych argumentów nie zmienia faktu, że chcemy realizować inwestycję z myślą o wszystkich mieszkańcach Gdańska – zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. – Jesteśmy przygotowani do realizacji projektu i konsekwentnie dążymy do jego zakończenia w obecnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej, a nasze działania opierają się na obowiązujących procedurach, analizach i harmonogramie – dodaje.
– Projekt budowy nowej trasy tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz jest przedsięwzięciem o strategicznym znaczeniu dla rozwoju zrównoważonego transportu publicznego w mieście. Inwestycja ta została zaplanowana i prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego oraz unijnego, przy zachowaniu pełnej transparentności i należnego udziału społeczeństwa w procesie decyzyjnym – dodaje Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
PLANOWANY PRZETARG
Aktualnie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska posiada decyzję ZRID dla jednego z odcinków inwestycji, natomiast wnioski dla pozostałych są w toku. Planowane jest ogłoszenie przetargu w formule dwuetapowej, co pozwoli na kontynuację niezbędnych procedur administracyjnych i jednoczesne przygotowanie do realizacji robót budowlanych.
Tymon Nieśmiałek/mp





