Alternatywa dla jednego z najbardziej obciążonych torów w Europie. Rządowe inwestycje na Pomorzu

(fot. Radio Gdańsk/Sebastian Kwiatkowski)

Będą kolejowe ułatwienia w dojazdach do trójmiejskich portów. Nowe inwestycje zapowiedział w Gdańsku Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury. Chodzi między innymi o dobudowę toru na odcinku z Pruszcza Gdańskiego do Pszczółek oraz z Gdyni do Osowej.

Jak wyjaśnia Beata Rutkiewicz, wojewoda pomorska, z punktu widzenia gospodarki naszego regionu, najistotniejsze są te linie, które doprowadzają i odprowadzają ruch z naszych portów.

– Dobra kolej to dalszy rozwój naszych portów, za czym idzie większe bezpieczeństwo naszego kraju – zarówno to militarne, jak i energetyczne, ale również żywnościowe, o którym bardzo często zapominamy – mówi wojewoda. – Obecnie również pracujemy bardzo szeroko i już bardzo merytorycznie nad kolejnymi liniami kolejowymi, które mają doprowadzić ruch do pierwszej polskiej elektrowni jądrowej w gminie Choczewo – dodała.

Posłuchaj materiału reportera: 

10 MILIARDÓW ZŁOTYCH Z KPO

Jacek Karnowski, sekretarz stanu Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej podkreśla, że na linii kolejowej z KPO wydamy w najbliższych dwóch latach ponad 10 miliardów złotych. – Ten boom kolejowy widać szczególnie na Pomorzu, ale trzeba dowieźć towary do portów – zaznacza.

(fot. Radio Gdańsk/Sebastian Kwiatkowski)

DZIEJE SIĘ DUŻO

Według Mieczysława Struka, marszałka województwa pomorskiego, dużo się dzieje.

– Modernizacja linii 201, ale także linii 202. Chodzi o to, żeby w przypadku modernizacji linii kolejowej Lębork – Gdynia, znalazło się też miejsce na nowy tor dla Szybkiej Kolei Miejskiej – dodaje.

JEDEN Z NAJBARDZIEJ OBCIĄŻONYCH TORÓW W EUROPIE

Jeszcze w tym miesiącu zaczną się poszukiwania projektanta i wykonawcy czwartego toru między Pruszczem Gdańskim a Pszczółkami. Wiceminister Malepszak podkreśla, że potrzebny jest tam czwarty tor, który byłby przeznaczony głównie dla ruchu towarowego, wyjazdowego z portu, z Lotosu, z Baltic Hubu, żeby ten ruch nie kolidował z ruchem pasażerskim.

– Ciekawostka jest taka, że ten tor numer 3, który dzisiaj stanowi jeden z torów magistrali Warszawa – Gdańsk, jest jednym z najbardziej obciążonych w Europie na tych 9 km i on po prostu potrzebuje mieć alternatywę, żeby te towary odseparować od ruchu pasażerskiego – tłumaczy. Prace miałyby zakończyć się w 2029 roku.

CZWARTY TOR Z GDYNI DO OSOWEJ

Wiceminister wspominał także o dobudowie toru na odcinku linii 201 z Gdyni do Osowej.

– Mowa o 16-kilometrowej, bardzo gruntownej modernizacji tego odcinka z rozbudową układu torowego, aby możliwe było wykorzystanie go w pełni pod ruch towarowy – i to taki, który musi podjechać pod górkę – zaznacza.

Wartość inwestycji to ponad miliard złotych. Według ministra prace zakończą się do 2028 roku – tak, jak na rozkopanym już odcinku do Kościerzyny.

REMONT LINII ELBLĄG – MALBORK I SPRAWA WYKONAWCY REWITALIZACJI LINII KARTUZY – LĘBORK

Do końca roku na remontowanej linii z Elbląga do Malborka pojadą z prędkością 160 km/h.

Tymczasem ważą się losy wykonawcy rewitalizacji linii Kartuzy – Lębork. Sprawę wykonawcy prac na alternatywnej trasie dojazdowej do elektrowni jądrowej rozstrzyga Krajowa Izba Odwoławcza.

Kolejarze chwalą się też, że w miniony weekend padł rekord przewozów pasażerskich. Tylko w niedzielę PKP Intercity przewiozło 357 tys. pasażerów. Przez cztery dni było ich 1,32 mln pasażerów. To o 240 tys. więcej niż rok temu.

Sebastian Kwiatkowski/aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj