Prezydent Karol Nawrocki przedstawił w Gdyni założenia ustawy o portach

Gdynia, 17.10.2025. Prezydent Karol Nawrocki podczas wizyty w BCT-Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni (Fot. PAP/Marcin Gadomski)

Budowa Portu Zewnętrznego i Drogi Czerwonej w Gdyni, powstanie terminala głębokowodnego w Świnoujściu czy rozwój dróg wodnych na Odrze – to założenia prezydenckiego projektu ustawy. Karol Nawrocki przedstawił jego założenia w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni.

Jak podkreślił, to jedna z jego wyborczych obietnic. – Rozwój portów to rozwój całego kraju, ale też bezpieczeństwo energetyczne – dodał Karol Nawrocki.

– Możemy stać się hubem dla całej Europy Środkowej i Wschodniej w pozyskiwaniu i sprzedaży gazu ziemnego, a tym samym w gwarantowaniu nam bezpieczeństwa energetycznego. Te oraz inne inicjatywy znajdują się w moim projekcie ustawy. Odnoszą się także do pewnych administracyjnych, formalnych problemów z rozbudową infrastruktury portowej. Taki cel ma ta ustawa. Powiedziałem „tak” dla CPK, mówię „tak” dla polskich portów – zaznaczył prezydent.

„TAK DLA POLSKICH PORTÓW”

Prezydent Karol Nawrocki podpisał w piątek w Gdyni inicjatywę ustawodawczą „Tak! Dla Polskich Portów”. Projekt ustawy zobowiązuje rząd do szeregu inwestycji w celu zabezpieczenia interesów gospodarczych i strategicznych Polski.

– Morze Bałtyckie jest wielkim potencjałem państwa polskiego. Gospodarczym, militarnym, wojskowym. Ale jest też wielkim wyzwaniem państwa polskiego – oświadczył Nawrocki.

Jak mówił, inicjatywa ustawodawcza „Tak! Dla Polskich Portów” to próba strategicznego, szerokiego spojrzenia na polską gospodarkę morską i na zadania jakie stają przed państwem polskim. Nawrocki podkreślił, że jest to próba „zdyscyplinowania i zobligowania rządu polskiego, aby dokończył inwestycje, które zostały rozpoczęte za czasów Zjednoczonej Prawicy”. Jak dodał, jego inicjatywa to także próba „dania możliwości polskiemu rządowi rozwiązywania pewnych problemów, które pojawiają się wokół wielu inwestycji”.

Według zapowiedzi pierwsze statki miały zawijać do Portu Zewnętrznego w Gdyni na przełomie 2028 i 29 roku. W czerwcu po raz piaty przesunięto jednak termin składania ofert na udział w budowie. Nowy termin wyznaczono na 31 października.

js/PAP/ua

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj