Budowa gazociągu Gdańsk – Gustorzyn, stanowiącego część lądową Programu FSRU realizowanego przez Gaz-System, przekroczyła półmetek – poinformowała przedstawicielka Gaz-System.
Rzeczniczka prasowa Gaz-System Iwona Dominiak poinformowała w środę, że w Zatoce Gdańskiej prowadzone są prace przygotowawcze do budowy nabrzeża cumowniczego i gazociągu podmorskiego, natomiast na lądzie trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk – Gustorzyn o długości 250 kilometrów.

Część lądowa Programu FSRU: gazociąg Gdańsk – Gustorzyn na półmetku (fot. mat. pras.)
Gazociąg składa się z trzech odcinków: Kolnik – Gdańsk (34 km), Gardeja – Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn – Gardeja (128 km). Będzie transportować gaz z terminalu FSRU powstającego w Zatoce Gdańskiej do centrum Polski. Jak podaje Gaz-System, część lądowa Programu FSRU jest na zaawansowanym etapie prac budowlanych. Kończy się rozwożenie i układanie rur wzdłuż przyszłej nitki gazociągu. Trwają prace spawalnicze, montażowe, układkowe i ziemne. Zakończono już połowę robót liniowych, a na odcinku Gustorzyn – Gardeja jeszcze w 2025 roku rozpocznie się proces zwracania nieruchomości ich właścicielom. Budowa części lądowej Programu FSRU zakończy się w IV kwartale 2026 roku.

Część lądowa Programu FSRU: gazociąg Gdańsk – Gustorzyn na półmetku (fot. mat. pras.)
INFRASTRUKTURA NAZIEMNA
W części lądowej Programu FSRU budowanych jest 15 obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, powstaje jedna z największych w Polsce Stacji Pomiarowych o przepustowości 1,5 mln m sz. na godz. W Kolniku w gminie Pszczółki budowany jest Węzeł Rozdzielczy Gazu, gdzie infrastruktura przesyłowa i instalacje do oczyszczania i pomiaru gazu o tej samej przepustowości realizowane są na około pięciu hektarach terenu, czyli podobnej powierzchni, jaką zajmuje budynek Stadionu Polsat Plus Arena w Gdańsku.

Część lądowa Programu FSRU: gazociąg Gdańsk – Gustorzyn na półmetku (fot. mat. pras.)
Prace budowlane obejmują również wykonanie 193 przekroczeń bezwykopowych pod ciekami wodnymi, drogami i liniami kolejowymi, które wykonywane są m.in. metodą Direct Pipe, minimalizującą ingerencję w środowisko. Najdłuższe z nich to przekroczenie rzeki Martwej Wisły (1042 m), Wisły (1010 i 670 m), Drwęcy (536 m) oraz drogi S7 (633 m) i Kanału Młyńskiego (558 m).
PAP/aKa





