Do Gdańska płynie tankowiec z irańską ropą. Surowiec został zamówiony przez Grupę Lotos, napisał biznesalert.pl, powołując się na komunikat urzędnika z irańskiego ministerstwa ropy. W środę zarząd firmy oficjalnie potwierdził zakup. Jednostka zawinie do Naftoportu w połowie sierpnia.
Tankowiec Atlantas typu VLCC, na którego pokładzie znajduje się 2 miliony baryłek ropy (baryłka to ok. 159 litrów), wypłynął z niewielkiej wyspy Kharg 27 czerwca – poinformowała Agencja Reutera powołując się na źródła z branży naftowej i żeglugowej.
Dziennikarze agencji nie wiedzieli jednak, kto jest odbiorcą surowca. Wiadomo było jedynie, że jednostka nie dotrze bezpośrednio do gdańskiego terminalu, a ropa zostanie zapewne przeładowana do mniejszych jednostek. Spekulowano, że może zostać przesłana z Gdańska systemem ropociągów do Niemiec. Ustalono, że ropy nie kupił PKN Orlen ani rafineria Schwedt w Niemczech.
2 MILIONY BARYŁEK ROPY Z IRANU ZAKUPIŁA GRUPA LOTOS
Agencja Shana, powołując się na urzędnika z irańskiego ministerstwa ropy, poinformowała, że 2 miliony baryłek ropy z Iranu zakupiła Grupa Lotos. Mohsen Ghamsari, dyrektor do spraw międzynarodowych z National Iranian Oil Company (NIOC), powiedział dziennikarzom, że rozmowy z Grupą Lotos trwały 3 miesiące.
W środę Grupa Lotos oficjalnie potwierdziła zamówienie. – Umowa przewiduje realizację jednorazowej, testowej dostawy 2 mln baryłek ropy naftowej typu Iranian Light – wyjaśnia Robert Pietryszyn, prezes Grupy LOTOS S.A. – Tak duża jednorazowa dostawa może być zrealizowana tylko z wykorzystaniem supertankowca typu VLCC (Very Large Crude Carrier).
PO RAZ PIERWSZY OD WIELU LAT IRAŃSKA ROPA TRAFI DO RAFINERII W GDAŃSKU
Zniesienie sankcji międzynarodowych w zakresie handlu ropą naftową, nałożonych na Iran, umożliwiło nawiązanie współpracy Grupy LOTOS S.A. oraz NIOC (National Iranian Oil Company), spółki odpowiadającej za sprzedaż irańskiej ropy na światowych rynkach. Negocjacje doprowadziły do uzgodnienia warunków handlowych, dzięki którym po raz pierwszy od wielu lat ropa irańska trafi do rafinerii w Gdańsku.
– Ta transakcja Lotosu potwierdza, że spółki Skarbu Państwa konsekwentnie działają w kierunku wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Dywersyfikacja dostaw ropy naftowej do Polski , w połączeniu z ekonomią takich dostaw, to kierunek dobry nie tylko dla strategicznych interesów państwa, ale również naszej gospodarki – komentuje Dawid Jackiewicz, Minister Skarbu Państwa RP.
Zdaniem ministra energii Krzysztofa Tchórzewskiego zakup irańskiej ropy naftowej przez LOTOS to kolejny krok w kierunku dywersyfikacji źródeł dostaw. – Cieszę się, że wykorzystujemy sprzyjające warunki geopolityczne do nawiązywania nowych kontaktów handlowych. Wszystko po to, by zapewnić Polsce maksymalne bezpieczeństwo energetyczne – dodał minister Tchórzewski.
Fot. Materiały prasowe
ATLANTAS SPODZIEWANY JEST W NAFTOPORCIE W POŁOWIE SIERPNIA
Tankowiec Atlantas ma 333 m długości, 60,5 metra szerokości oraz nośność 319,300 ton i pływa pod banderą liberyjską. Zbudowano go w 2010 roku w południowokoreańskiej stoczni Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME).
Z uwagi na głębokość Cieśnin Duńskich, ograniczającą maksymalne dopuszczalne zanurzenie tankowców do 15 metrów, Atlantas przed wejściem na Bałtyk przeładuje ok. 700 tys. baryłek ropy na inny tankowiec w ramach operacji STS (ang. Ship-to-Ship transfer). Oba tankowce wpłyną następnie do gdańskiego Naftoportu. Zanim to nastąpi Atlantas przepłynie ponad 12 tysięcy mil morskich (22.261 km), okrążając po drodze Afrykę (statki tej klasy po załadowaniu mają zbyt głębokie zanurzenie, by przepłynąć przez Kanał Sueski). Atlantas spodziewany jest w Naftoporcie w połowie sierpnia.
puch