Sześć miliardów złotych na remonty linii na Pomorzu chcą wydać kolejarze do 2023 roku. Skorygowany Krajowy Program Kolejowy przewiduje remont najważniejszych linii i znaczne skrócenie czasu przejazdu.
Środki przeznaczone na pomorskie inwestycje to aż 10 proc. pieniędzy dla całego kraju.
DO 160 KILOMETRÓW NA GODZINĘ
Wśród najważniejszych jest remont linii kolejowej 202 z Gdyni do Słupska. Jak mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA na odcinku z Chyloni do Wejherowa będzie to linia czterotorowa. Do Lęborka będą dwa tory. Trwają analizy czy dobudować tor na odcinku do Słupska. – To jeden z wariantów bardzo poważnie branych pod uwagę – podkreśla Merchel. Na nowej linii pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h.
PONAD MILIARD ZŁOTYCH NA JEDNĄ LINIĘ
Gruntowna modernizacja linii z Bydgoszczy przez Kościerzynę do Gdyni pochłonie 1,2 miliarda złotych. – Ona praktycznie od czasu budowy nie była modernizowana – mówi wiceminister Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński.
Jak przypomina wiceminister, ze względu na tragiczny stan dochodziło tam do wykolejenia pociągów. – Inwestycja musi być zrealizowana, bo jest zagrożenie dostępu do Portu Gdynia. Odcinek głównej linii od Tczewa do Gdyni jest jednym z najbardziej obciążonych w Polsce. Jeżeli tego szybko nie rozwiążemy, może się okazać, że nasz jeden i drugi port będą zapchane. Wszystkiego tirami nie wywieziemy – tłumaczy. Kazimierz Smoliński podtrzymał starania o budowę Drogi Czerwonej do portu w Gdyni.
REMONTY I OTWARTY RYNEK PRACY
W ramach Krajowego Programu Kolejowego poprawione będą dojazdy do portów w Gdyni i Gdańsku. Remonty będą też na trasach ze Słupska do Ustki, z Lęborka do Łeby, z Grudziądza do Malborka i z Bydgoszczy do Tczewa. Powstanie też węzeł w Chojnicach. Na rezerwowej liście są linie z Kościerzyny przez Lipusz do Bytowa oraz trasa Kartuzy-Sierakowice.
Wojewoda pomorski Dariusz Drelich zauważa, że Pomorze dostanie więcej niż inne województwa. – To jest uzasadnione, ponieważ zaniedbania w modernizacji linii na Pomorzu są szczególnie odczuwalne. Poprawa skomunikowania portów jest ważna dla rozwoju gospodarczego. Przejazd ze Słupska do Gdyni poniżej godziny otworzy rynek pracy – mówi.
Tymczasem w tym miesiącu zakończą się warte 370 milionów złotych prace na 15-kilometrowej linii z Pruszcza Gdańskiego do portu w Gdańsku. Dzięki nowemu mostowi nad Martwą Wisłą ruch na torach zwiększy się sześciokrotnie. Prędkość wzrośnie z 20 do 100 km/h.
W przyszłości przy linii powstanie też Lokalne Centrum Sterowania.
Skrócenie czasu przejazdu po pracach:
· w relacji Grudziądz – Malbork o ok. 20 min z 1h 30 min do ok. 1h 10 min
· w relacji Kościerzyna – Gdynia Główna o ok. 16 min z 1h 16 min do ok. 1h
· w relacji Gdynia Główna – Słupsk o ok. 15 min z 1h 8 min do ok. 53 min
· w relacji Szczecinek – Słupsk o ok. 13 min z 1h 49 min do ok. 1h 36 min
· w relacji Lębork – Łeba o ok. 10 min z 42 min do ok. 32 min
· w relacji Gdańsk Główny – Bydgoszcz Główna o ok. 5 min z 1h 20 min do ok. 1h 15 min
Sebastian Kwiatkowski/mili