– Zrobimy wszystko, żeby kierowcy mieli dobre warunki wypoczynku – mówi prezes Portu w Gdańsku Łukasz Greinke, komentując sprawę protestu przewoźników drogowych. Kierowcy ciężarówek domagają się budowy parkingu buforowego w porcie i sprawniejszej obsługi w terminalu DCT.
– W mojej ocenie rozwiązaniem problemów jest wybudowanie parkingów. Obecnie nie ma parkingu, na którym kierowcy mogą spokojnie odpocząć i czekać na załadunek. To trochę tak, jakby zbudować centrum handlowe bez parkingu, a potem się dziwić, że klienci są niezadowoleni – mówi Łukasz Greinke.
Zdaniem prezesa budowa parkingu jest priorytetem dla obecnego zarządu portu. Docelowo, tłumaczy gość Radia Gdańsk, parking nie powinien znajdować się na terenach przyległych, ale w samym porcie. Kierowcy powinni mieć nie tylko dobre warunki wypoczynku, ale także jasną informacje na temat tego, kiedy i w jakim terminalu mają się stawić, by przyjąć lub zdać ładunek.
PRZYSZŁOŚCIĄ JEST KOMBINOWANY SYSTEM TRANSPORTU
– W tej chwili przeważający jest transport drogowy i stanowi 80 proc. wolumenu transportu w tonokilometrach. Bardzo dobrze rozwija się jednak transport kolejowy, a także coś, co od czterech lat postuluje klaster, czyli inermodal (system kombinowany – przyp. red.). Chodzi o to, by ładunki były przewożone częściowo pociągami, częściowo ciężarówkami, a potem statkami – mówi Marek Świeczkowski z Klastra Logistyczno Transportowego Północ-Południe.
Fot. Radio Gdańsk/puch
– Czy nie szkoda przeznaczać tereny na zapleczu portu na parking? – pyta prowadzący audycje Artur Kiełbasiński.
– Terenów jest mi szkoda. Myślimy o pozyskiwaniu nowych gruntów, a nie o sprzedawaniu majątku, którym dysponujemy. W kwestii lokalizacji parkingu prowadzimy rozmowy z Gdańską Agencją Rozwoju Gospodarczego, aby pozyskać od nich część terenu, na którym moglibyśmy zbudować parking. Prowadzimy prace koncepcyjne, dzięki którym wybrane rozwiązania będzie można zastosować zarówno na naszych terenach, jak i pozyskanych – mówi Greinke.
„CHCEMY WYBUDOWAĆ KOMPLEKSOWY PARKING”
Pozyskanie terenów, jak tłumaczy Greinke, związane jest z uzyskaniem zgód korporacyjnych, a zatem przejściem przez szereg procedur m.in. wyceny nieruchomości. – Zależy nam na tym, żeby wybudować parking bardzo kompleksowy. Ma się tam znaleźć stacja benzynowa i miejsce, gdzie kierowcy mogą odpocząć, zjeść, umyć samochód, cysterny – dodaje prezes portu, który zapowiada, że jeśli do końca stycznia nie uda się przedłożyć radzie nadzorczej portu materiałów dotyczących pozyskaniu terenów od GARG, rozpocznie się realizacja projektu uwzględniająca budowę parkingu na terenach portu.
Bartosz Wojtasiak reprezentujący Inkubator Morski dodaje, że tereny portów powinny być należycie zagospodarowane. Podkreślił wagę rozwiązań teleinformatycznych, dzięki którym można obniżyć koszt i skrócić łańcuchy dostaw.
W środowej audycji Ludzie i Pieniądze w Radiu Gdańsk poruszane są tematy morskie. Eksperci: Łukasz Greinke – prezes Portu w Gdańsku, Bartosz Wojtasiak – Inkubator Morski i Marek Świeczkowski – Przewodniczący Rady Klastra Logistyczno Transportowego Północ-Południe rozmawiają m.in. o budowie parkingu dla ciężarówek w gdańskim porcie, zagospodarowaniu terenów portowych, i planach marketingowych ukazujących konkurencyjność Polski jako kraju tranzytowego, a także sytuacji prawej spółki Port Gdański Eksploatacja. Program prowadził Artur Kiełbasiński.
Posłuchaj audycji:
puch