Elektryfikacja połączenia kolejowego Kaszub z Trójmiastem, nowy tor usprawniający transport towarowy. To efekty projektu przygotowywanego właśnie przez PKP. Kosztować będzie 1,6 miliarda złotych. Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na stworzenie dokumentacji projektowej wraz z nadzorem na roboty budowlane na odcinkach nr 201 z Kościerzyny do Gdyni, 214 Somonino–Kartuzy oraz 229 Glincz–Kartuzy w ramach projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz–Trójmiasto”.
KOMFORT I BEZPIECZEŃSTWO
Zelektryfikowany zostanie odcinek na Kaszuby o długości 80 km, a nowy tor na trasie Kościerzyna-Gdańsk Osowa ma usprawnić ruch towarowy. W sumie zmodernizowanych zostanie 134 km torów, a 85 rozjazdów zostanie usprawnionych i wymienionych na nowe. Dodatkowo w ramach projektu PKP przebuduje 34 przejazdy kolejowo-drogowe, na których m.in. zostanie wymieniona nawierzchnia asfaltowa oraz zamontowane zostaną nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym wraz z sygnalizacją i rogatkami. Te zmiany mają na celu przede wszystkim podnieść poziom bezpieczeństwa.
POCIĄGI POJADĄ SZYBCIEJ
Po modernizacji trasy między Kościerzyną a Gdynią pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 140 km na godzinę, czyli o 40 km/h szybciej niż do tej pory, a składy towarowe pojadą z prędkością 100 km/h. Z kolei trasy od Somonina do Kartuz oraz z Żukowa Zachodniego przez Glincz do Kartuz zostaną dostosowane do prędkości 100 km/h.
ŁATWIEJ DO PORTU W GDYNI
Poza modernizacją już istniejących odcinków, ma zostać wybudowany nowy tor pomiędzy Kościerzyną a Gdańskiem Osową o długości około 50 km. Dzięki temu cały odcinek z Kościerzyny do Gdyni Głównej będzie dwutorowy.
Stworzenie nowej trasy dla pociągów towarowych ma ogromne znaczenie. Przede wszystkim wpłynie na odciążenie tras pasażerskich oraz ułatwi komunikację kolejową z portem w Gdyni. Po modernizacji, będzie on odbywał się z ominięciem obciążonych ruchem odcinków z Gdańska do Gdyni i z Tczewa do Gdańska.
TRZECI TOR
PKP zapowiada również, że przeanalizują koncepcję budowy trzeciego toru na trasie Gdańsk Osowa–Gdynia Główna. Ma on być przeznaczony dla ruchu towarowego. W przyszłości może być bardzo potrzebny ze względu na duże obciążenie tego odcinka, co może przeszkadzać w kursowaniu pociągów pasażerskich na tej trasie.
NOWE PERONY
W ramach inwestycji mają zostać przebudowane perony w Kościerzynie, Skorzewie, Krzesznej, Wieżycy, Sławkach, Somoninie, Kiełpinie Kartuskim, Babim Dole, Borkowie, Żukowie, Pępowie Kartuskim i Rębiechowie. PKP zapowiada też przebudowę 40 mostów m.in. nad rzekami: Radunią, Słupiną oraz potokiem Strzelniczka.
Prace projektowe planowane są na lata 2017–2019, natomiast roboty budowlane potrwają od 2020 do 2022 roku.