W audycji „Co za historia” po raz kolejny przenieśliśmy się do Ukrainy, rozmawialiśmy o jej współczesnych problemach, ale też o przeszłości tego państwa. Trochę było również o tym, czym jest ukraińskość. Gościem Wojciecha Sulecińskiego był prof. Igor Hałagida z Uniwersytetu Gdańskiego.
– Z profesorem Hałągidą spotkaliśmy się tuż przed wybuchem wojny, a konkretniej po głośnym wystąpieniu prezydenta Putina. Rozmawialiśmy o tym, jak Rosjanie widzą Ukraińców oraz jak sami Ukraińcy widzą siebie. Po tym półroczu należy spytać, czy wojna coś zmieniła, czy zmieniła wszystko, jeśli chodzi o to spojrzenie samych Ukraińców na siebie? Wątek, który jest bardzo trudny, bo my niewiele wiemy o tym, co się dzieje wewnątrz Rosji, ale też to pytanie: Czy być może coś zmieniła w optyce Rosjan, jeśli chodzi o Ukraińców? – mówił prowadzący audycję.
– Może nie zmieniła wszystkiego, ale zmieniła dużo. Przede wszystkim spowodowała, że miliony osób tak naprawdę zostały zmuszone do zmiany swojego miejsca zamieszkania, do ucieczki z terenów objętych działaniami wojennymi. Mówię tutaj przede wszystkim oczywiście o wschodzie i południu Ukrainy. Dla tych osób to było bezpośrednie zetknięcie się z tym, czym tak naprawdę jest „Russkij mir”. Te osoby zostały zmuszone do pewnego przewartościowania, czy spojrzenia trochę inaczej, nie tylko na wschodniego sąsiada – na Rosję, ale też do pewnego przewartościowania swojej własnej pozycji. Rzeczywiście u części tych osób widać ewidentne zerwanie z prorosyjskością, czy sympatiami do Rosji, czy nawet językiem rosyjskim, bo przecież większość tych osób na co dzień się nim posługiwała – nawet, jeżeli uczyła się w szkole, czy urzędach posługiwała się językiem ukraińskim – tłumaczył prof. Hałagida.
Byli także odbiorcami rosyjskiej kultury, co ciekawe, bo to było też zjawisko z tym związane. Ono paradoksalnie było takim rodzajem ofensywy kulturalnej przypadkowej, lub prawdziwej, związanej z tym „Russkim mirem”. Na tym obszarze posowieckim kultura rosyjska, szczególnie popularna, odgrywała po prostu bardzo dużą rolę.
aKa/raf