W 2024 roku przypada 50. rocznica powstania gdańskiego lotniska w obecnej lokalizacji, a także 30-lecie spółki Port Lotniczy Gdańsk. 5 kwietnia w AmberExpo odbędzie się wielka gala urodzinowa.
Prawie sześć milionów osób najchętniej wybiera się do Londynu, Oslo i Sztokholmu. To trzy najpopularniejsze miasta, w które wybierają się pasażerowie z gdańskiego lotniska.
Kilka lat po zakończeniu II wojny światowej, po usunięciu zniszczeń wojennych, w Gdańsku-Wrzeszczu wybudowano betonowe drogi startowe dla lotniska. Wspomniany teren pełnił funkcję międzynarodowego lotniska zapasowego dla warszawskiego Okęcia. Na przeszkodzie do pełnego jego wykorzystania i rozwoju stały złe warunki bezpieczeństwa związane z budową osiedla mieszkaniowego Przymorze i pobliską Wysoczyzną Gdańską.
W związku z tym w 1971 roku podjęto decyzję o budowie nowego lotniska w Rębiechowie z drogą startową o długości 2800 metrów oraz urządzeniami infrastruktury lotniskowej wraz z terminalem towarowym, czasowo przystosowanym do obsługi pasażerów.
Przeniesienie przewozów z Gdańska-Wrzeszcza do Rębiechowa nastąpiło w 1974 roku. W 1975 – pierwszym pełnym roku eksploatacji – na nowym lotnisku w Rębiechowie obsłużono 215 tysięcy pasażerów.
W radiowym skarbcu udało się odnaleźć audycje przygotowane w latach 70. i 90. przez redaktorów Janinę Bielecką i Aleksandra Synowieckiego.
Posłuchaj audycji:
Andrzej Urbański/MarWer