Szkoła w chmurze czy stacjonarna? Psycholog radzi, jak wybrać najlepszą formę nauki

(fot. Radio Gdańsk/Joanna Merecka-Łotysz)

Stacjonarnie czy zdalnie? Nauka w szkolnych ławkach czy w domu? To dylemat, przed którym stają nie tylko rodzice uczniów, ale coraz częściej także sami młodzi ludzie. Zwolenników edukacji online jest pewnie tylu, ilu tych, którzy uważają, że szkoła stacjonarna to jedyna właściwa droga. O tym, jak świadomie podjąć decyzję i na co zwrócić uwagę, w rozmowie z Radiem Słupsk mówił psycholog Maciej Maraszkiewicz.

Wybór między szkołą w chmurze a szkołą stacjonarną zależy od indywidualnych potrzeb, stylu nauki oraz sytuacji rodzinnej i życiowej ucznia. Szkoła w chmurze, czyli nauczanie zdalne lub domowe, daje dużą elastyczność – można uczyć się w swoim tempie, dopasować plan dnia do aktywności i skupić się na tym, co naprawdę interesuje. Sprzyja też samodzielności i rozwijaniu odpowiedzialności, ale wymaga dyscypliny i dobrej organizacji.

Z kolei szkoła stacjonarna oferuje codzienny kontakt z rówieśnikami, bezpośrednie wsparcie nauczycieli oraz uporządkowane środowisko nauki, co dla wielu uczniów jest bardzo korzystne. Ułatwia rozwój kompetencji społecznych i uczestniczenie w życiu szkolnym, które buduje poczucie wspólnoty. Ostateczna decyzja powinna zależeć od charakteru ucznia, jego potrzeb edukacyjnych i możliwości danej formy kształcenia.

– Najważniejsze jest, aby forma nauki była dopasowana do konkretnego dziecka, a nie odwrotnie. Decyzja powinna być świadoma, przemyślana i dostosowana do możliwości psychicznych oraz emocjonalnych ucznia – tłumaczy psycholog Maciej Maraszkiewicz. – Szkoła stacjonarna daje przestrzeń do budowania relacji, rozwijania umiejętności społecznych i uczenia się funkcjonowania w grupie. Kontakt z rówieśnikami i nauczycielami często pomaga w lepszym radzeniu sobie z trudnościami. Z kolei szkoła w chmurze bywa dobrym rozwiązaniem dla uczniów potrzebujących indywidualizacji, mających trudności społeczne czy specjalne potrzeby edukacyjne. Wówczas psycholog może wspierać rodzinę w organizowaniu rytmu dnia, dbaniu o równowagę między nauką a odpoczynkiem oraz zapewnianiu dziecku kontaktu z rówieśnikami w innej formie, np. przez zajęcia dodatkowe – dodaje.

Posłuchaj rozmowy:

Joanna Merecka-Łotysz/puch

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj