W kolejnym wydaniu audycji „Zoom na Popkulturę” rozmawialiśmy o różnych obliczach muzycznych przeróbek. Wyjaśniliśmy czym jest remiks, mashup i sampling. Wskazaliśmy różnice między tymi technikami – od zachowywania elementów pierwotnego utworu w remiksach, przez łączenie dwóch różnych utworów w mashupach, aż po wybieranie i przekształcanie fragmentów w samplingu. Przytoczyliśmy również przykłady współczesnych zastosowań sztucznej inteligencji w muzyce, która umożliwia m.in. rozdzielanie wokalu od podkładu czy tworzenie nowych wersji znanych piosenek.
Rozmawialiśmy także o pracy DJa! To nie tylko odtwarzanie utworów, ale także wyszukiwanie muzyki, tworzenie playlist i dostosowywanie się do gustów publiczności. Z naszym gościem rozmawialiśmy o różnorodnych stylach DJ-skich – od tradycyjnego miksowania winyli po korzystanie z nowoczesnych kontrolerów i bibliotek cyfrowych. Zwróciliśmy uwagę na to, jak Internet i nowoczesne technologie umożliwiły łatwiejszy dostęp do wiedzy i sprzętu, dzięki czemu niemal każdy może spróbować swoich sił w tej dziedzinie.
Gościem audycji był Karol Bławat, znany jako DJ DML, który opowiedział o swojej muzycznej drodze rozpoczętej od zakupu gramofonów w 2005 roku. Podzielił się wspomnieniami o nauce miksowania na winylach, roli selekcji muzycznej i pracy na różnych wydarzeniach. Karol, będący także pasjonatem koszykówki, ze swoją oprawą muzyczną odwiedza także turnieje sportowe, łącząc hip-hop z kulturą streetballową. Na zakończenie przyznał, że jego marzeniem jest otwarcie sklepu z płytami winylowymi, który byłby miejscem spotkań dla miłośników muzyki i DJ-ów.
Poniżej możecie posłuchać naszego programu, w jego trakcie pojawiały się przeróbki takie jak:
– miks Raya Charlesa z Nickleback
– połączenie Dolly Parton i Eurythmics
– Johnny Cash śpiewający „Barbie Girl” grupy AQUA
Posłuchaj audycji:
Hanna Brzezińska & Filip Jędruch