Wielu klientów Energi, która jest głównym dystrybutorem energii elektrycznej w regionie, ma kłopot z bieżącym płaceniem za prąd. Jedni nie otrzymywali faktur, inni nie mogli rozliczyć się przez internet, a jeszcze inni nie otrzymywali faktur od prywatnych firm dystrybucyjnych, bo te nie mogły doczekać się odczytów z liczników, które wykonywali pracownicy Energi.
Rachunki, gdy już doszły, często opiewają na horrendalnie wysokie kwoty. Klienci maja problemy z odczytaniem faktur i nie wiedzą za co płacą, nie mogą sprawdzić na jakie konto mają przelać pieniądze, bo w systemie wyświetla się jedynie kwota, często bez numeru konta.
Pod to wszystko podłączyli się oszuści, którzy wysyłają do klientów Energi podrobione rachunki – i tu robi się jeszcze większy problem. Na pytania słuchaczy i prowadzącej Iwony Wysockiej odpowiada wiceprezes Energi Mariola Zmudzińska.
– Rzeczywiście jest tak, że gdy nowy zarząd przyszedł, zastał problem związany z fakturami. Podjęliśmy intensywne działania w celu naprawienia sytuacji. Mogę uspokoić państwa, że problem ten dotyczy 2 proc. naszych klientów. Chcę przeprosić za tę sytuację, ale zapewniam, że będziemy nad tym pracować. Każdy z naszych klientów, który otrzyma fakturę zbiorczą, czyli taką z opóźnieniem, ma 180 dni na zapłacenie jej, bo jednokrotna płatność może stworzyć trudności.
Co z ratami?
– Oczywiście, klienci płacą tak, jakie są ich możliwości w ciągu 180 dni. Nie będą naliczane żadne odsetki związane z tym, jak tę kwotę sobie klienci podzielą. Pracujemy też nad tym, żeby poprawiać sieć dystrybucji, naprawiamy też linie niskiego i średniego napięcia.
Jak kontaktować się z Energą?
– Systemy bazy danych o naszych klientach znajdowały się w różnych programach, były rozsypane. Celem ujednolicenia tego i wprowadzenia porządku, wprowadzany jest nowy system informatyczny, który w efekcie pozwoli na lepszą komunikację z klientem. Poza kontaktem telefonicznym z obsługą można zajrzeć na swoje konto w internecie. Tam też można podać numer telefonu, na który będą przychodziły faktury.
Jak nie dać się oszukać?
– Nie zmienia się jedna rzecz. Dziesięć ostatnich cyfr faktury, to też cyfry konta bankowego. Gdy dowiedzieliśmy się o problemach, powiadomiliśmy media o tym, co trzeba robić. Fałszywe faktury znacząco spadły. Bardzo państwa proszę, żeby sprawdzać stronę Energi, tam jest pokazane, jak powinna wyglądać faktura, żeby nie dać się oszukać.