Z badań wynika, że kobiety silniej odczuwają czas izolacji. Co sprawia największą trudność w czasie pandemii?

provident infografa kwiecien 01 copy

Kobiety częściej niż mężczyźni odczuwają negatywne emocje związane ze społeczną izolacją. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez Dentsu Data Services i Provident Polska. Najbardziej zauważalnym ograniczeniem jest brak możliwości swobodnego poruszania się.

 

Ograniczenia wprowadzone w związku z epidemią koronawirusa mocno wpłynęły na nasze codziennie życie. Wiele osób pracuje z domu, maksymalnie ograniczyliśmy spotkania ze znajomymi i zmieniliśmy swoje nawyki zakupowe. Jak potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego przez Dentsu Data Services oraz Provident Polska, na nową sytuację kobiety i mężczyźni reagują inaczej.

EPIDEMIA OZNACZA DUŻE ZMIANY

Ograniczenia związane z wprowadzeniem stanu epidemii są zdecydowanie większym obciążeniem dla kobiet. Aż 68 proc. pań zadeklarowało, że odczuwa duże zmiany w porównaniu do sytuacji sprzed pandemii koronawirusa. Jeśli chodzi o mężczyzn, jest odsetek wyniósł 58 proc. Wszyscy najbardziej odczuwają trudności przemieszczaniu się.

Zadeklarowało tak niemal 70 proc. badanych kobiet wobec 50 proc. mężczyzn. Polki częściej zwracają uwagę na brak komfortu psychicznego w codziennym życiu (51 proc. kobiet, 40 proc.  mężczyzn). Zdecydowanie bardziej uwidacznia się wśród badanych kobiet utrata poczucia bezpieczeństwa (65% kobiet, 52% mężczyzn), a także niepokój i stres (64% kobiet, 52% mężczyzn).

PODTRZYMYWANIE KONTAKTU

– Panie są dużo bardziej rodzinne i większą wagę przywiązują do pielęgnowania relacji. Jak wynika z badania, kobietom zdecydowanie bardziej niż mężczyznom doskwiera samotność. Znacznie częściej niż panowie deklarują także, że brak im spotkań z rodziną. Odpowiedziało tak 53 proc. respondentek i 39 proc. respondentów – zauważa Karolina Łuczak, rzeczniczka Provident Polska. – Jednocześnie kobiety częściej dostrzegają pomoc i wsparcie ze strony najbliższych – dodaje.

Kobiety większą wagę przykładają za to do podtrzymywania kontaktu z drugimi w czasie społecznej izolacji. 75 proc.  z nich częściej niż kiedyś korzysta z Messengera. Wśród panów ten odsetek wynosi 57 proc. Podobna tendencja kształtuje się w przypadku używania kamerek internetowych. Do częstszego korzystania z tego urządzenia przyznaje się 30 proc. respondentek i 28 proc. respondentów.

WYZWANIA DNIA CODZIENNEGO

Jak już wspomnieliśmy, największym wyzwaniem dla Polek i Polaków są trudności w swobodnym przemieszczaniu. Na drugim miejscu jest z kolei niepewność związana z dochodami i możliwością utraty pracy, a także zmiana dotychczasowych przyzwyczajeń. Istotną niedogodnością stało się również zdalne nauczanie. Wskazała je co piąta kobieta i zaledwie co dziesiąty mężczyzna.

– Możemy więc założyć, że wspólna nauka z dzieckiem w większości spadła właśnie na panie – podkreśla Paulina Gadowska, analityczka z Dentsu Data Services, dodając, że przemęczenie, na które skarży się aż 42 proc. kobiet, może tylko potęgować poczucie niepewności i strachu.

NOWE PODEJŚCIE DO ZAKUPÓW

Codzienne zakupy stały się wyzwaniem dla niemal co trzeciego Polaka, bez względu na płeć. Za najpotrzebniejsze produkty w czasie epidemii uznajemy artykuły spożywcze i lekarstwa. Różnice dostrzegane są w innych kategoriach. 13 proc. panów w najbliższym czasie zaplanowało zakup artykułów remontowo-budowlanych, natomiast 11 proc. respondentek chce kupić odzież lub obuwie.

Podczas podejmowania decyzji zakupowych dla około połowy badanych mężczyzn najważniejsza jest cena, a w szczególności jej obniżka oraz zapewnienie dostępności produktów i usług. Kobietom najbardziej zależy na sterylności i zachowaniu higieny w czasie procesu zakupowego. Ankietowane panie częściej niż mężczyźni zwracają także uwagę na to, czy kupowane marki angażują się w pomoc społeczną.

 

 

am

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj