Tryptyk Sąd Ostateczny z Muzeum Narodowego w Gdańsku to z pewnością dzieło Hansa Memlinga, wątpliwości nie mają goście Radia Gdańsk. O tajemnicach dzieła rozmawiali znawca historii Gdańska prof. Andrzej Januszajtis, autor rozprawy doktorskiej o obrazie dr Jerzy Jankau oraz dr Beata Purc-Stępniak, historyk sztuki. Słynny tryptyk Hansa Memlinga Sąd Ostateczny jest poddawany renowacji. Prace konserwacyjne prowadzone są pod kierunkiem Iwony Szmelter z warszawskiej ASP. Pod warstwą malarską obrazu znajdują się rysunki.
Iwona Szmetler uważa, że przypominają one pracę innego niderlandzkiego malarza Rogiera van der Weydena, autora pierwowzoru Sądu Ostatecznego. Stąd pojawiły się pytania, czy to Hans Memling jest autorem obrazu.
Nasi goście dyskutowali o autorze obrazu i zastanawiali się, czy to możliwe, żeby ktoś inny niż Memling go namalował.
Beata Purc-Stępniak powiedziała, że to Hans Memling namalował Sąd Ostateczny i takie są oficjalne obowiązujące normy. Śmiała hipoteza badawcza profesor Szmetler jest interesująca, mówiła historyk sztuki na naszej antenie.
Docent Jerzy Jankau, chirurg plastyczny, który napisał pracę doktorską, poświęconą anatomii postaci na obrazie mówił: To na pewno Memling. To wspaniały artysta, który wiedział jak zastosować techniki malarskie, które powodują, że kiedy podnosimy głowę postacie nabierają właściwych proporcji. W Muzeum Narodowym, gdzie obraz wisi naprzeciwko naszych oczu, nie jesteśmy w stanie tego doświadczyć.
Z kolei profesor Andrzej Januszajtis podkreślał, że obraz był wielokrotnie konserwowany. Po raz pierwszy już w 1713 roku, mówił na naszej antenie znawca historii Gdańska.
Sąd Ostateczny – tryptyk malarza niderlandzkiego Hansa Memlinga stworzony między 1467 a 1471 rokiem. Wykonany został w technice mieszanej temperowo-olejnej na desce. Autor dzieła pozostawał nieznany aż do połowy XVII wieku. Od tego czasu zaczęto przypisywać go braciom van Eyck. Dopiero w 1843 roku Heinrich Gustav Hotho stwierdził autorstwo Memlinga. Obraz znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku.