Pantomima z Wrocławia i Witkacy z Zakopanego przyjeżdżają do Szekspira w Gdańsku

Zakopane foto Ado-Kasprzak 15

Teatry z Zakopanego i Wrocławia pokażą swe spektakle w Teatrze Szekspirowskim. Przez najbliższe dwa tygodnie w sumie można zobaczyć siedem sztuk. Gratką są odwiedziny Wrocławskiego Teatru Pantomimy, który wystąpi w Gdańsku po raz pierwszy od blisko 20 lat. W ramach Weekendu z Teatrem Witkacego, czyli z Teatrem im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem, zaprezentowane zostaną cztery spektakle. Wszystkie sztuki według scenariusza i w reżyserii Andrzeja St. Dziuka, dyrektora zakopiańskiej sceny.

W piątek 23 stycznia o godz. 19:00 zostanie pokazany „Na niby – naprawdę” Félixa Lope de Vegi y Carpio, intrygujący, ciekawy psychologicznie i filozoficznie dramat, eksperymentujący z formami metateatralnymi. Należy on do kategorii comedia de Santos, czyli sztuk opartych na żywotach świętych. Głównym bohaterem jest święty Genezjusz, według legendy zawodowy aktor w czasach prześladowania chrześcijan za czasów Dioklecjana, który nawrócił się w teatrze, grając w sztuce, mającej wyszydzać chrześcijan. Spektakl wzbogaca ciekawa warstwa muzyczna oraz elementy tańca współczesnego.

W sobotę 24 stycznia również o godz. 19:00 Teatr Witkacego zaprezentuje „Barabasza” Pära Lagerkvista. Spektakl jest kontynuacją misteryjnego nurtu przedstawień teatru w Zakopanem. Ograniczona do minimum scenografia, rozrywana z wyczuciem fabularna ciągłość zdarzeń, wyrazista metaforyka wyzwalają w widzach szczególny rodzaj skupienia.

O nietypowej porze, o północy w sobotę, rozpocznie się spektakl „Witkacy – appendix”. Jest on złożony z fragmentów „Niemytych dusz” i „Narkotyków” Stanisława Ignacego Witkiewicza, piosenek napisanych do rozmaitych tekstów i śmiesznych wierszyków patrona zakopiańskiej sceny oraz z wierszy Rainera Marii Rilkego w przekładzie Mieczysława Jastruna.

Spotkanie z zakopiańską sceną zakończy 25 stycznia o godz. 19:00 spektakl „Na przełęczy” według literackiej relacji (reportażu) z wyprawy w Tatry autorstwa Stanisława Witkiewicza, opublikowanej w 1889 roku. To z jednej strony opis obiektywnych i autentycznych trudności, związanych z pokonywaniem nowej przestrzeni przez „turystów” (a jak się do dziś w Zakopanem mówi:Naprzeleczy foto-MarcinKopeć  26b7942 „panów”) . Z drugiej strony jest to spektakl bardzo emocjonalny (w stylu modernistycznym) pełen fascynacji Mistyką Gór, kulturą górali, ich muzyką, strojem, budownictwem, hodowlą owiec, obyczajami. Muzykę do spektaklu, autorstwa Zbigniewa Namysłowskiego, wykona Jerzy Chruściński wraz z Kapelą góralską. Choreografię stworzyła Iwona Pasińska z Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu.

Niezwykłym, historycznym wręcz spotkaniem będą trzy spektakle Wrocławskiego Teatru Pantomimy, który wystąpi w Gdańsku po raz pierwszy od blisko 20 lat. W ramach bloku 3 x WTP zobaczymy „Historię brzydoty” (29 stycznia, godz. 19:00) w koncepcji, reżyserii, choreografii i scenografii Anny Piotrowskiej i z muzyką Michała Mackiewicza. Przedstawienie powstało z inspiracji „Historią brzydoty” Umberto Eco, jednym z kanonicznych dzieł literatury, odnoszącym się do teorii estetyki. Dało ono impuls do postawienia pytania o dzisiejsze kobiece piękno, które ma swoją boginię o imieniu Ana – boginię symetrii, wagi, ciała, rozmiarów, jedzenia, liczenia, dotyku, kości, szkieletu, zera, zanikania.

Kolejny spektakl to „Szatnia” (31 stycznia, godz. 19:00) według scenariusza i w reżyserii dyrektora Wrocławskiego teatru Pantomimy Zbigniewa Szymczyka. Powstała ona na motywach fragmentów choreografii z archiwalnych spektakli Henryka Tomaszewskiego. Z jednej strony spektakl jest swoistą wyprawą w legendarne już inscenizacje WTP, rodzajem rekonstrukcji, odtwarzania tradycji, mierzenia się z nią i składania jej hołdu – a z drugiej jest próbą zrozumienia na nowo istoty teatru, który stworzył Henryk Tomaszewski.

Pierwszego dnia lutego o godz. 19:00 w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim pokazany zostanie „Mikrokosmos”, który jest swobodną interpretacją „Calineczki”, popularnej baśni Hansa Christiana Andersena. Podejmuje dialog ze stereotypem bohatera dziecięcego, sprowadzonego do postawy bezwolnej, pozbawionej charakteru i wpływu na własny los.

Ceny biletów na spektakle Teatru Witkacego:
strefa A: 75/55 zł (miejsca numerowane na parterze)
strefa B: 50/35 zł (miejsca numerowane na I i II galerii na wprost sceny)
strefa C: 30/15 zł (miejsca nienumerowane na I i II galeriach bocznych – sprzedawane na 45 minut przed spektaklem wyłącznie w kasie GTS)

Ceny biletów na spektakle Wrocławskiego Teatru Pantomimy:
strefa A: 50/35 zł (miejsca numerowane na parterze)
strefa B: 40/25 zł (miejsca numerowane na I i II galerii na wprost sceny)
strefa C: 30/15 zł (miejsca nienumerowane na I i II galerii bocznej – sprzedawane wyłącznie w kasie GTS 45 minut przed spektaklem)

marz
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj