A’freaK-aN Project Wojciecha Staroniewicza to zespół inspirowany muzyką czarnego lądu. To wirtualna podróż do Afryki. Posługując się własnym językiem i wyobraźnią, artyści tworzą całkiem nową wizję tego bogatego kulturowo kontynentu.
Do cyklu Metropolia jest Okey powraca jazz. Tym razem usłyszymy te muzykę w wydaniu Wojciecha Staroniewicza, który wystąpi wraz z przyjaciółmi jako A’freaK-aN Project w niedzielę 24 kwietnia o godzinie 20:00 w Sali Koncertowej Radia Gdańsk im. Janusza Hajduna. Bilety do nabycia na naszej antenie.
AFRYKAŃSKIE NAZWY
W repertuarze koncertowym zespołu znajdziemy utwory, których nazwy pochodzą od imion w różnych językach południowoafrykańskich. I tak na przykład „Asale” jest kobiecym imieniem, które można przetłumaczyć jako czasownik „mówić” w języku Yao (Malawi). „Dingane” to męskie imię, które oznacza „tego, który poszukuje” w języku Zulu (RPA). „Chisisi” znaczy „sekret” w języku Yao (Malawi). „Muchaneta” oznacza „poczujesz się zmęczony” w języku Shona (Zimbabwe), „Chenzira” to „urodzony w podróży” w języku Shona (Zimbabwe), a „Utni” oznacza „życie” w języku Yao (Malawi), natomiast „Dakarai” tłumaczymy jako „radość” w języku Shona (Zimbabwe).
Imiona te definiują każdy utwór ze strony muzycznej, wizualnej i interpretacyjnej. Niektóre kompozycje są bardzo dynamiczne i wielowątkowe (mp. „Muchaneta”), grane w szybkim tempie. Inne natomiast (np. „Chisisi”) utrzymane są w mrocznej tonacji, gdzie dźwięki pojawiają się w trójwymiarowej przestrzeni, różnych rejestrach, barwach i skrajnej dynamice. Ważnym elementem każdego występu jest improwizacja oraz wzajemna inspiracja muzyków, która powoduje, że każdy koncert jest zupełnie inny, niepowtarzalny.
CO ŁĄCZY KOMEDĘ I AFRYKĘ?
Nowy program zespołu zdominowany jest przez utwory, które zostały zarejestrowane na płycie pod tytułem „A’FreAk-KomEdA Project”. Są to, oprócz kompozycji Staroniewicza, utwory Krzysztofa Komedy utrzymane w stylistyce A’Freak-aN. Mowa między innymi o takich utworach jak: „Kattorna” czy „Moja Ballada” znana z filmu „Do widzenia, do jutra” Janusza Morgensterna oraz „Crazy Girl” i „Cherry” z „Noża w wodzie” Romana Polańskiego.
WSPÓLNE GRANIE
Do wspólnego grania muzyki, która zawarta jest stylistycznie w szeroko pojętym idiomie jazzu i muzyki etnicznej, Wojciech Staroniewicz zaprosił znanych i cenionych muzyków ze środowiska trójmiejskiego. Łatwo się zorientować, że taki dobór muzyków jest gwarancją, z jednej strony bardzo wysokiego poziomu wykonawczego, a z drugiej permanentnej zmienności i nieprzewidywalności tego, co będzie się działo na scenie w czasie koncertu.
SKŁAD
Wojciech Staroniewicz (saksofon tenorowy)
Przemek Dyakowski (saksofon tenorowy)
Darek Herbasz (saksofon barytonowy)
Marcin Janek (saksofon tenorowy, sopranowy)
Dominik Bukowski (marimba, wibrafon)
Janusz Mackiewicz (gitara basowa)
Roman Ślefarski (perkusja)
Larry Okey Ugwu /instrumenty perkusyjne)
Projekt współorganizowany jest przez Radio Gdańsk i Nadbałtyckie Centrum Kultury, zrealizowany został przy pomocy finansowej Samorządu Województwa Pomorskiego oraz Gminy Miasta Sopotu.