Polacy najchętniej czytają prozę Henryka Sienkiewicza i słuchają polskiej muzyki rockowej. Najchętniej uczestniczą w wydarzeniach sportowych i oglądają telewizję. Tak zadeklarowali w badaniach preferencji kulturalnych, które przeprowadziło Obserwatorium Kultury w Gdańsku. To zespół naukowców z Uniwersytetu Gdańskiego i z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, którego pracami kieruje prof. Cezary Obracht – Prondzyński.
CO WPŁYWA NA WYBÓR SPĘDZANIA WOLNEGO CZASU?
Trzeci, najnowszy raport Obserwatorium Kultury w Gdańsku pokazuje, co wpływa na kulturalne preferencje i wybory Polaków. O tym, co czytamy, jakie filmy czy płyty wybieramy decyduje, m.in., miejsce zamieszkania, dochód, kapitał kulturowy, wykształcenie czy pozycja społeczna.
– Zadaliśmy sobie pytanie, czy to się nie zmienia – powiedział Radiu Gdańsk Piotr Zbieranek z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. – Okazało się, że na wybory ma wpływ postawa otwartości, to, w jaki sposób wchodzimy w życie społeczne i czy mamy większą ilość relacji z innymi osobami.
– Na nasze preferencje kulturalne mają wpływ psychospołeczne, miękkie czynniki, a nie tylko na przykład dochód lub wykształcenie. Te trudne do uchwycenia czynniki wchodzą w relacje z tymi tradycyjnymi i uczestnictwem w kulturze – mówi Agata Bachórz z UG. – Dlatego trudno powiedzieć np. że osoby z wyższym wykształceniem słuchają tylko określonego typu muzyki.
KOCHAMY SIENKIEWICZA ORAZ PERFECT I BAJM
Biorący udział w badaniach deklarowali, że najchętniej czytają prozę Henryka Sienkiewicza („Potop”, „Krzyżacy” i „Quo vadis”), a słuchają polskiej muzyki rockowej (Perfect, Bajm, Maryla Rodowicz, Czerwone Gitary, Budka Suflera, Krzysztof Krawczyk). Współautorka badań Agata Bachórz podkreśla, że są to deklaracje i często uczestnicy badań wymieniają to, co po prostu znają, np. dawne lektury szkolne.
– Jeżeli chodzi o kino, to pytaliśmy o ostatni oglądany film. Dostaliśmy informację o hitach filmowych. Na pierwszym miejscu znalazły się „Minionki”, na drugim „Pięćdziesiąt twarzy Greya” – dodał Piotr Zbieranek.
SPORT ŁĄCZY POLAKÓW
W raporcie przeczytamy, m.in., że pozycja społeczna warunkuje niemal wszystkie kulturalne praktyki – poza jedną. Tym, co w największym zakresie łączy Polaków, jest chodzenie na wydarzenia sportowe.
– Oczywiście, uczestniczymy w różnego rodzaju wydarzeniach sportowych, ale to jest jedyna aktywność niezależna od czynników zewnętrznych. Ale bardzo ważne są te czynniki, np. w chodzeniu do kina lub kawiarni i pubu. Tu bardzo ważna jest społeczna motywacja – powiedział Krzysztof Stachura z UG.
Jedną z bardziej ulubionych rozrywek Polaków jest oglądanie telewizji. Z badań wynika, że najczęściej wybieramy programy informacyjne, publicystyczne, teleturnieje oraz seriale dostępne w telewizji publicznej i Polsacie.
POMORZANIE NIE RÓŻNIĄ SIĘ OD STATYSTYCZNEGO POLAKA
Badanie gdańskich naukowców miało zasięg ogólnopolski, więc nie można na jego podstawie przedstawić szczegółów dotyczących mieszkańców Pomorza. Autorzy raportu jednak podkreślają, że nasze gusta nie różnią się od preferencji mieszkańców innych regionów.
Raport „Kulturalna hierarchia” jest od kilku dni dostępny w internecie (>>> TUTAJ). Dorobek gdańskich naukowców będzie prezentowany na Zjeździe Socjologicznym „Solidarność w czasach nieufności”, który odbędzie się w połowie września w Gdańsku.
Posłuchaj fragmentu audycji Peron kulturalny: